Marek Skřipský: Ostravská mystéria

Velká válka skončila. Vznikla mladičká Československá republika a jedním z jejích kvetoucích průmyslových a uhelných regionů je svébytné Ostravsko. I tam, v samém srdci pokroku a techniky, má pevné místo magie. Jen pro většinu zdejších obyvatel skrytá a utajená. I pro obeznámené občas šokující, divoká a někdy vražedná. Své taje odhalí magie i zvláštní trojici pátračů.

Některá skvělá přátelství začínají u piva. V hostinci U Dlouhých pár dní před vánočními svátky roku 1920 nasává Martin Vácha, po skončení volna suplent češtiny a latiny na Matičním českém klasickém gymnáziu. Bývalý podporučík československých legií v Rusku zapíjí traumata z války. S alkoholem to přežene a nocleh najde u římskokatolického faráře Josefa Bronského z Přívozu, který patří U Dlouhých ke stálým hostům. Tenhle dobrý skutek by byl jen drobnou laskavostí, kdyby ráno dvojici nepřekvapil těžce pořezaný havíř, který na faru doklopýtal z černouhelného dolu Louis. Co mohlo těžce raněného donutit hnát se ke knězi, když lékař byl mnohem blíž?

Farář Bronský, který vlastní pěknou knihovničku okultních svazků, má velmi nepěkné tušení, že za smrtí v dole Louis bude stát něco nepřirozeného. Martin Vácha mu s pátráním pomáhá, a než se oba nadějí, přidá se k nim Hana Sikorová, dcera štábního strážmistra na četnické stanici ve Vítkovicích, která s chutí tajně prolézá otcovy pracovní poznámky. Ve volném čase řídí motocykl tovární značky Wanderer, ale jinak pracuje jako mzdová účetní Vítkovických železáren.

Tím začíná Zrození trojice, první z osmi detektivních příběhů ze sbírky Ostravská mystéria. Ty autor Marek Skřipský zasadil na Ostravsko mezi roky 1920 až 1927. Ostravská mystéria jsou povedená historická městská fantasy. Hrdinové musí čelit protřelým nacistickým mágům, krutým vesnickým vlkodlakům, zámořským lovcům bytostí z pověstí, cizím rasám i sovětské tajné službě.

Rodilý Ostravan Marek Skřipský dokázal ve sbírce přirozeně zkombinovat obyčejný prvorepublikový život a detektivku (s čímž už má několikaleté zkušenosti) a přimíchat k tomu pěknou dávku nadpřirozena, které na Ostravsko zapadá jako poklice na hrnec. Hrdinové jsou velmi uvěřitelní a vcelku příjemně obyčejní, přesto dokážou neobyčejné věci. Děj odsýpá příjemným tempem a krátké příběhy baví a občas vzbuzují chuť skočit si na jedno. Kromě klasických záležitostí, jako jsou vlkodlaci, se hrdinové musí popasovat i s mezinárodními a nacionalistickými problémy. K tomu se jejich cesty občas zkříží i se zájmy tajné služby.

Ostravská mystéria jsou ideální čtení pro všechny, kdo mají rádi staré detektivní příběhy, ale zatím nepřišli fantastice úplně na chuť, protože i tito hlavní hrdinové se teprve o nadpřirozenu učí a zjišťují, jak si poradit v téměř nemožných a neuvěřitelných situacích.

Vydaly: Straky na vrbě, 2019
Počet stran: 592
Cena: 350 Kč