Jana Rečková, Jiří Dluhoš: Vesmír s čokoládou

Literární recenze / 30.1.2020 /

Jestli existuje název knihy, který dokáže mezi čtenáři vzbudit pozornost, je to určitě Vesmír s čokoládou. Při slovu čokoláda se zvedá množství hlav a začínají téct sliny. Slovní spojení „Vesmír s čokoládou“ je krajně neobvyklé a fantazie se rozbíhá na plné obrátky. Bude příběh k nakousnutí? Sladký jako mléčná čokoláda nebo spíš hořký? Bílý nebo kakaově tmavý?

Viriana a její malý syn Matias žijí ve vesnici Nářky. Její manžel odešel za prací do města a pravidelně posílá peníze. Mezi lidmi se začínají šířit divné zvěsti, že tajemní, invazivní a lidi unášející Jedlíci postupují. Dokážou prý létat, vyvolávat bouře a kradou malé děti, aby je snědli. Zaměřují se na ty nejbuclatější. Jednoho dne záhadně zmizí i Matias. Viriana se vydává do města za Frankem. Ten pracuje jako rozvozce pečiva a sleduje, jak se kolem místního Muzea výživy dějí divné věci, které mají na svědomí opravdu zvláštní děti. Možná to děti nejsou. Ale přece by to nemohli být Jedlíci.

Román Vesmír s čokoládou se skládá ze čtyř částí. Ta úvodní vypráví o zmizení Matiase, kterého se vydávají hledat jeho rodiče do hloubi Upířího lesa, kde by snad Jedlíci mohli mít základnu, a o jejich setkání s Prvními. Druhá část vypráví o minulosti Prvních, o vzniku Jedlíků nebo také Macků. Další dvě části sledují události odehrávající se několik let po první části. Mezi lidmi a Jedlíky vypukla válka odehrávají se v Čumalivských horách. Příběhy se netočí kolem jedné hlavní postavy, ale mají jich několik a jejich cesty se v různých bodech protínají. Důležití jsou Matias, Viriana, Frank, Hanna, dcera ředitele Muzea výživy, Paul, Tyler i David. Všichni do vztahu mezi Jedlíky a lidmi zasáhnou vlastním osobitým způsobem

Vesmír s čokoládou je těžko zařaditelný román. Na jedné straně působí jako sci-fi, ale zároveň obsahuje dostatek druidí magie, aby se dalo mluvit o fantasy. Značný počet důležitých hrdinů jsou děti, ovšem příběh samotný pro děti primárně určen není. Přesto výsledek nevypadá, jako kdyby kočička a pejsek vařili dort. Román drží při sobě, ale nedá se mu upřít, že patří do samostatné a úplně vlastní kategorie zvláštních knih, které zaujmou hlavně gurmánské čtenáře. S jistotou lze říct, že tahle kniha není pro ty, co drží diety nebo mají speciální stravu. Protože udržet se a nepropadnout kouzlu mackovského stravování při všech těch často popisovaných jídlech je krutý boj.

Jana Rečková a Jiří Dluhoš stvořili příběh, který nutí k zamyšlení, ale dá se číst i jako zajímavé dobrodružství. Možná se najde dítě se zálibou v čokoládě, které svými stravovacími návyky nastartuje proměnu v Macka a využije své nadpřirozené schopnosti popírající fyzikální zákony. K čemu? To už bude na něm, protože ani Jedlíci v příběhu nejsou jenom dobří nebo zlí. Někteří mají mocenské ambice, jiní vědecké a zbytku ke spokojenosti stačí pečovatelka (náhradní či vlastní maminka) a řádný přísun dobré stravy. Přesto platí, že na začátku toho všeho určitě byla čokoláda. Kdo miluje čokoládu a sladké, ten může změnit svět.

Vydalo: Nakladatelství Fortna, 2019
Obálka: Jaroslav Svoboda
Ilustrace: Lenka Kmoníčková