Jeho temné esence – důstojná adaptace knižního fenoménu

Philip Pullman je autor, jehož si Britové velice cení. Jeho sláva k nám dolehla sice jen okrajově, ale na ostrovech platí za druhého nejoblíbenějšího a nejúspěšnějšího autora (hned po J. K. Rowlingové) dobrodružných fantasy knih pro mládež, za něž neustále sklízí ceny. Nyní (nejen) čeští diváci mohou zjistit proč.

Lyra a Roger jsou dvanáctiletí sirotci vychovávaní na Jordánské koleji v Oxfordu. Až na to, že tohle není ten Oxford, který známe. Nachází se totiž v jiné dimenzi. V něm má každý člověk po svém boku zvířecího daemona, který je fyzickým zhmotněním jeho duše. Tento svět je ovládán Magisteriem – diktátorskou církví, která se zbaví všech, kdo s ní nesouhlasí a nehlásají její víru, jež mimo jiné spočívá i popírání existence dalších světů. Bohužel rebelský vědec lord Asriel – Lyřin strýc – je přesně takovým nepohodlným člověkem. Vinou Lyřiny zvědavosti a Asrielova vzdoru se Lyra ocitá v síti plné intrik a nebezpečí. Snaží se přežít a zároveň pátrá po Rogerovi, který náhle zmizel. Cesty ji zavedou na mnohá místa, přimějí ji čelit mnoha nepřátelům a různým výzvám. Navíc zjistí, že je jediná, kdo dokáže bez dlouhých studií používat záhadný alethiometr. Vedle toho se v naší současnosti chlapec Will snaží přečkat posměch spolužáků kvůli své duševně nemocné matce. Její stav se všemožně tutlá, aby ji neposlala sociálka do ústavu a jeho do dětského domova. Vše ale zkomplikuje skupina mužů, která pátrá po jeho dávno ztraceném otci.

V roce 2007 došlo k pokusu o převedení knihy Zlatý kompas na plátna. Bohužel u tohoto jediného filmu to skončilo. BBC One se v roce 2019 rozhodla toto dílo rehabilitovat a natočila na motivy knižní série televizní seriál. V dnešní době totiž platí, že televizní produkce je srovnatelná s filmovou, leckdy ji i předčí. Jeho temné esence dokazují, že to je pravda.

Osmidílná minisérie dala celému příběhu potřebný prostor a diváci si tak mohli vychutnat propracovanou psychologii postav, nápaditý svět a příjemný vizuál (přiznávám, že filmové vizuální zpracování se mi líbilo o něco více – působilo sympaticky arcanepunkovým dojmem a dávalo tak jasně najevo, jak moc se tento svět liší od toho našeho). Zvířecí daemoni, kterých tu není k vidění tolik, kolik by mohlo, jsou trikově velice zdařilí, stejně jako obří váleční lední medvědi, kteří hrají v příběhu důležitou roli. Oceňuji, že se někdo poctivě věnoval stavbě jejich těla a pohybům – zdejší chundeláči opravdu vypadají velice živě.

Příběh jako takový se zatím zdá tuctový – vyvolená dívka, co má zachránit svět. Chybí mu filozofická rovina, kterou se vyznačují knihy, ale na základě různých náznaků se domnívám, že se k tomu celé vyprávění postupně dopracuje.

I člověk jako já, který celou trilogii četl někdy před patnácti lety (a tehdy v ní ani zdaleka neviděl to, co by v ní viděl dneska…), dokáže poznat, že v seriálu došlo k řadě změn. Tvůrci sem tam něco přidali, aby prohloubili motivace postav, jejich charaktery nebo jen přidali na dramatičnosti. Především však do první série, která pokrývá události první knihy Zlatý kompas, zakomponovali rovnou i některé události z druhého dílu. Tento tah považuji za velice chytrý. Problémem knihy Jedinečný nůž bylo, že čtenáře nečekaně hodila do zcela nového světa, mezi nové postavy a jejich osudy. Seriál se tomu šikovně vyhnul. Dějová linka s Willem sice není tolik zajímavá jako příběh Lyry a není jí ani věnován takový prostor, přesto však nenudí a dokáže diváky připravit na to, co mají čekat v další sezóně.

Dá se předpokládat, že scenárista Jack Thorne (pokud opět usedne do tohoto křesla) v další řadě zopakuje podobný trik a nahodí už nějaké drobnosti z třetí knihy. V seriálu se mimoto mihne i několik informací, které se autor rozhodl sdělit až v Knize Prachu, románu otevírajícím jeho novou třídílnou sérii. Jednou z nich je například i scéna, kterou začíná pilotní díl.

Herecké výkony jsou na slušné úrovni. Dafne Keen je jako Lyra správně protivná (ano, Lyra není kdovíjak milá hlavní hrdinka), Ruth Wilsonová jako madam Coulterová je perfektně chladná a správně duševně nevyrovnaná. A James McAvoy se sice na obrazovce jako lord Asriel objeví relativně málo, ale pokaždé danou scénu zcela opanuje – pryč jsou doby fauna z Narnie.

Jeho temné esence vás pravděpodobně nenadchnou svým příběhem. Přesto se jedná o vizuálně povedenou dobrodružnou podívanou s příjemnou hudbou, silnou atmosférou, originálním světem a zajímavými postavami. Bude vás bavit objevovat zdejší zákoutí a rozplétat šikovně ukrytou pravdu. A i když jsem proti filmu nic moc nenamítala, uznávám, že televizní adaptace je přeci jen důstojnější.

Domovská stanice: BBC One (dá se sledovat na HBO)
Premiéra: 4. 11. 2019
Země původu: Velká Británie, USA