Peter Newman: Sedma (Tulák 3)

Závěrečný díl trilogie o zpustošené Zemi, na kterou vtrhli z otevřené Trhliny hordy démonů, přináší objasnění celé historie a vzniku Sedmy. Ta po tisíci letech nečinnosti, kdy truchlili nad skonem jedné z nich, začíná pod vedením Alfy jednat. Spasí svět, nebo bude jeho zkázou?

Před tisíci lety se na Zemi otevřela Trhlina vedoucí do jiné reality, k jinému světu, na kterém žijí démoni. Neustále mezi sebou bojují a brána do jiného světa byla pro ně příležitostí, jak nabýt větší moci a převahy nad rivaly. Na Zemi však nebyli schopní přežít bez hostitele a po průchodu Trhlinou museli posednout cokoli živého, co jejich esenci dokázalo pojmout. Jejich Invaze byla rychlá a Sedma, jejímž úkolem bylo vpádu démonů zabránit, selhala. Proti démonům vyrazila jediná z nich – Gamma, která se s pomocí Andělských rytířů, stoupenců Sedmy, se zpívajícími andělskými meči pokusila vpádu démonů zabránit. Gamma však padla a zbytek Sedmy zůstal v nečinnosti ve svatyni pro ně vystavěné, kde oplakávali svou družku.

Démonská esence zatím vše pokřivila, máloco zůstalo nedotčené a nejsilnější z démonů se pevně na Zemi usadili. Jediné, čeho se bojí, je Gammin meč Zlo, který od Trhliny do svatyně Sedmy nesl mlčenlivý Tulák spolu se zachráněným dítětem, které zůstalo po zabitém Andělském rytíři. Tulák se střetl s nejedním démonem, který usiloval o zničení Zla, nežli ho donesl do Zářícího města, kde Sedma sídlí. Tam meč však spočinout nechtěl a po bojích unavený Tulák se usídlil s malou Vesper na farmě za městem.

Po letech vzešla z Trhliny nová hrozba a namísto Tuláka pozvedla meč dospívající Vesper. Podařilo se jí Trhlinu uzavřít, ale to, co jí jednou už prošlo, na Zemi zůstalo. Vesper však uzavřením Trhliny ještě neskončila, společně se Zlem má vize, jak by dál mohli všichni vedle sebe žít. Jenže zbytek Sedmy procitá a dává do pohybu vlastní plány, které se s Vespeřinými neshodují. Naplní Sedma svůj účel, nebo opět zklame? Koho budou následovat Andělští rytíři? Co na to sami démoni?

Petr Newman vytvořil neotřelé dílo, v němž se mísí žánry fantasy a sci-fi. Pohrává si zajímavě s protipóly dobra a zla, kde jedno se záhy může změnit v pravý opak. I rozpor mezi technologií, troskami měst a cizími entitami je velmi zajímavý. Kromě trilogie o Tulákovi už napsal další tři knihy. Dvě patří do série Deathless a třetí je novela Landfall ze světa populární MMO hry Albion Online.

V Sedmě se čtenář setká s postavami, které poznal v předchozích dvou dílech, včetně démonů a jejich potomků. Vesper už není dívenkou, je z ní dospělá žena a matka, která s okřídleným mečem tvoří sehranou dvojici. Putuje od města k městu a její život patří všem, svou rodinu už pomalu nezná. Tulák si však s výchovou dětí umí poradit a strýček Ranař má stále krásné příběhy. Některým však příběh bohužel skončí, jiným se stočí neočekávaným směrem. Kromě vyprávění ze současnosti se opět v knize nachází kapitoly z doby tisíc let staré, jejichž hlavní postavou je Massassi a přibývající členové Sedmy.

Poslední část Tuláka, Sedma, zodpověděla otázky, které se čtenářům v hlavě během předchozích dvou dílů vylíhly. Chybí ovšem odpověď na otázku: “Proč bylo třeba všude cpát to čtyřnohé mečící zvířectvo?” Pořád jsem čekala, že budou mít kozy v příběhu opodstatnění, ale jsou jen linkou pro pobavení a bohužel odvádí od pozornosti. U knihy jsem se ale rozhodně bavila, určitě vybízí i ke srovnání s dnešní dobou, která začíná být v některých konáních lidstva čím dál tím víc přemrštěná a za hranicí rozumu a morálního a etického cítění.

Vydal: HOST, 2019
Překlad: Milan Žáček
Počet stran: 432