Zuzana Hartmanová: Perutě noci

Literární recenze / 17.9.2019 /

Po úspěšném debutu Noční labuť přišla letos Zuzana Hartmanová s pokračováním nazvaným Perutě noci. Poprvé čtenáře seznámila se svou neobyčejnou hrdinkou Nixariem ze Zarthu prostřednictvím vzájemně více či méně provázaných povídek. Tentokrát zvolila románovou formu.

Přestože původ Nix – napůl nekromantka a napůl lich – budí stále mezi obyvateli i hodnostáři Accadu rozporuplné emoce, okouzlující čarodějka si konečně užívá určité úcty. To s sebou ale přináší i problémy, k nimž se nemůže obracet zády. Teď před ní a jejími společníky, kteří jí jsou více či méně nakloněni, stojí těžká zkouška. Zatímco Noční labuť popisovala její boj o místo v alespoň jedné z frakcí temné či světlé strany, nyní musí po boku obou čelit nově utvořené třetí straně, která má se světem nekalé plány.

Jak už bylo patrné v prvním díle, máme tu čest s nekromantkou, kterou lze velmi obtížně, pokud vůbec, zabít. V podobném duchu se tedy nese i druhá kniha, kdy Nix, často na úkor vlastního zdraví, zachraňuje všechny okolo sebe. Novinkou je milostné vzplanutí. Navazování vztahu se vine celým románem jako červená nit a stává se vedle stěžejní zápletky tématem číslo dvě. A o to také povětšinou v knize jde. O boj s protivníky, který vyvrcholí v závěrečné bitvě. A o boj s city, které Nix táhnou k nevhodnému muži.

Samotný příběh přes svou předvídatelnou a pro fantasy poměrně typickou zápletku nepostrádá akci, napětí, erotiku ani romantiku. Stálicí jsou rýpavé poznámky protagonistky i dalších hrdinů. Dialogy jsou autorčinou silnou stránkou. Popisy jsou dostačující, ačkoliv ne vždy plní důležitou roli pro další vyprávění. Hlavními tahouny se stejně jako v Noční labuti stávají postavy a postupný vývoj jich samotných i vzájemných vztahů.

Zuzana Hartmanová zvolila pro vyprávění ich-formu i er-formu, aby mohla zprostředkovat přímý pohled hlavní hrdinky i dějové linky odehrávající se mimo její dosah. Čtení jen trochu narušuje přeskakování v minulém a přítomném čase. Přestože se prvnímu dílu o nekromantce nedala upřít čtivost, druhý díl si románovou formou vyprávění ještě polepšil. Děj se odvíjí až na drobné vsuvky bez přeskakování, což svědčí pochopitelnosti příběhu i světa, ve kterém se čtenář ocitá. Nix působí vyspěleji – jako žena, která už našla své místo ve společnosti a nyní se může věnovat vážněji i dalším stránkám života. Zároveň si zachovává zdravou rozvahu, pokud jde o mocenské boje.

Čeká-li čtenář víceméně přímočaré akční fantasy se svéráznou hlavní hrdinkou, v případě obou dosud vydaných knih Zuzany Hartmanové jej dostane. Zda můžeme čekat pokračování, nad tím visí po posledních událostech v Perutích noci spíše otazník. Ze světa Accadu by se totiž podle různých náznaků podkreslujících hlavní příběh těžit dalo.

Vydal: Gorgona Books, 2019
Obálka: Dominik Broniek
Ilustrace: Jitka Šenkeříková