Skryté poselství – vůně lotosů z posvátné řeky zahltí vaše smysly

Nakladatelství Fragment se v loňském roce rozhodlo přinášet fantastiku i dospělým čtenářům, a založilo proto edici Pendragon, v níž se hodlá zaměřit na tituly, které v současnosti hýbou literárním fantasy světem. Zatím měli s výběrem vcelku šťastnou ruku. Platí to i pro Skryté poselství?

Smrťák a Gage jsou nesourodá dvojka – bývalý elitní voják a kovový robot –, kterou si vybrala obávaná čarodějka, aby donesli vzkaz do vzdálených Lotosových království. Ta jsou pozůstatkem kdysi mocného císařství, nyní rozdrobeného na menší celky, kterým vládnou více či méně vzdálení potomci Alchymistického císaře (tedy jsou všichni na určité úrovni příbuzní). Každé královstvíčko se potýká s vlastními politickými i enviromentálními problémy. A do jednoho z nich míří Smrťák s Gagem. To, zda doručí vzkaz, může rozhodnout o… Moment… O čem vlastně?

Celá kniha by se dala vystihnout jedním slovem: Příliš. Skryté poselství má příliš rozvláčný způsob vyprávění, příliš dlouho se v knize nic neděje, příliš dlouho čtenářům bude trvat, než se zorientují v reáliích nového světa a symbolice, kterou autorka vkládá do každé kapitoly, a především: kniha obsahuje přílišné množství popisů.

Pravdou je, že postavy a zajímavý, Indií (a celkově východními kulturami) inspirovaný svět značnou část románu – prvního dílu trilogie – zvládnou zachránit, ale ani oni nedokážou zázraky. Elizabeth Bearová se totiž vyžívá v popisech, které bez nadsázky tvoří takřka polovinu celého textu této bezmála čtyřsetstránkové knihy. A bez ohledu na to, jak mohou být zpočátku tyto popisy malebné, barvité a poukazující na autorčinu fantazii a smysl pro detail (Popis fénixe je úžasný!), po chvíli začnou být úmorné a ve výsledku jsou už jen a pouze obtěžující.

Elizabeth Bearová popisuje totiž úplně všechno – krajinu, architekturu, vybavení a zdobení místností, počasí, faunu a floru, oděvy a šperky (klidně na dvě stránky), zvyky a rituály (klidně na deset stránek), náboženství a v neposlední řadě jídlo. Jednou dvakrát se to snese, ale autorka popisuje do detailu každé převlečení každé postavy, vypíše všechny nové šperky, zdůrazní výšivky na všech možných (i nemožných) místech a vypíchne i nový účes. K tomu si připočtěte s tím spojený nadměrný výskyt přídavných jmen, příslovcí a rozličných přirovnání a výsledek na sebe nenechá dlouho čekat: kniha většinu čtenářů unudí dřív, než se dostanou do její poloviny.

Vlivem toho, jak autorka čtenáře zahltí detaily, se ovšem ztrácí důležité informace. A při zpětném ohlédnutí Bearovou podezírám, že objasnění některých věcí pouze nezapadlo, ale vyloženě chybí. Teprve od stránky dvě stě třicet začne Skryté poselství nabírat tempo – a tím myslím, že konečně dostane vůbec nějaké tempo. Do té doby text připomíná pouze sled barevných obrazů, které nedrží pohromadě, protože mezi nimi čtenář nenachází žádná pojítka. Jakmile se v knize začne něco dít, je to neskutečná proměna. Text plyne hladce, popisy tolik neruší a neodvádí pozornost. Kdyby Elizabeth Bearová vyvážila poměr popisů, lyrických pasáží a děje (který ani tak není kdovíjak akční) stejně dobře už na samém začátku, její kniha by byla mnohem čtivější. Takhle to vypadá, že je to další kousek, kde umělecká forma (dost možná zcela záměrně) převažuje nad obsahem.

Nechci být nicméně ke knize nespravedlivá, protože kolem a dokola jsem si ji nakonec docela užila. Skryté poselství je totiž ve své podstatě krásné – je to vyprávění napsané bohatým jazykem, plné úžasných detailů, které vás okouzlí, když jim dáte šanci. Přináší sice tradiční příběh, ale v netradičních kulisách. Problém spočívá v tom, že tento příběh, včetně jeho postav, musíte nejprve vykutat zpod nánosů hedvábí, lotosů, drahých kamenů, diadémů a zlatého prachu. A obávám se, že na to málokdo bude mít trpělivost.

Vydal: Fragment, 2019
Přeložil: Jan Kozák
Počet stran: 384