Neil Gaiman: Sandman 4: Údobí mlh

Co se stane, když se Lucifer jednoho dne rozhodne odejít z Pekla a zbavit se všech dosavadních povinností? Odpověď nabízí nové, barevné vydání čtvrtého pokračování komiksového eposu z pera Neila Gaimana.

V Domečku pro panenky dostali čtenáři poprvé šanci seznámit se s tragickým příběhem královny Nady, která se před dávnými časy zamilovala do Sna. Brzy však pochopila, že žít s členem rodiny Věčných není pro smrtelníka vůbec snadné. Morfeus ji po odmítnutí odsoudil k věčnému utrpení v Pekle, kde Nada strávila dalších deset tisíc let. Nyní se ale v důsledku spáchání této staré křivdy dávají zvolna do pohybu události, které budou mít nedozírné následky nejen pro Snění a jeho obyvatele. Morfea na jeho nečestné chování nejprve upozorní Touha při příležitosti prvního setkání sourozenců za velmi dlouhou dobu. Sen jen neochotně uzná svoje pochybení a rozhodne se ho napravit.

Znamená to však, že se musí připravit na nesnadnou cestu do Pekla, aby mohl Nadu vysvobodit. V této temné říši ho ale téměř jistě čeká setkání s padlým andělem, který má kvůli jedné nepříjemné epizodě vylíčené v úvodní knize Preludia a nokturna dobrý důvod chtít Sna zničit. Jaké je proto Morfeovo překvapení, když po vstupu najde pekelnou krajinu pustou a prázdnou. Nakonec skutečně stane tváří v tvář jejímu vládci a nedokáže se ubránit překvapení: Lucifer mu oznámí, že se rozhodl abdikovat, a předá mu zároveň klíč od pekelných bran. Morfeus se tak ocitá ve velice nezáviděníhodné situaci. Na jeho rozhodnutí, co bude s Peklem dál, čekají nejen vyhnaní démoni a trýzněné duše. Novinka se navíc rychle rozkřikne a o audienci u Sna obratem žádají i další mocné bytosti včetně ambasadorů Řádu a Chaosu, vyslanců z Férie a mnoha různých bohů.

V předchozí knize nazvané Krajina snů hrála samotná postava Sandmana pouze okrajovou roli. V Údobí mlh je ale vše jinak. Neil Gaiman již v této fázi tvorby získal jistotu, že mu vydavatelství Vertigo v dohledné době titul nezruší, a mohl si tak dovolit začít přemýšlet a plánovat dopředu. Rozehrál zde proto svůj první větší a ucelenější příběh rozdělený do osmi kapitol a Morfea umístil přímo do centra dění. Vznikla tak jedna z nejlepších knih sandmanovské série, kterou je navíc možné si vychutnat i bez znalosti předchozího děje. Gaiman si zde s lehkostí pohrává s elementy z mnoha světových mytologií, ale podrobně představuje i dysfunkční rodinu Věčných, jejíž členové zastupují jednotlivé koncepty, které udržují vesmír v rovnováze (Osud, Smrt, Sen, Touha, Zoufalství, Delirium a chybějící Zkáza).

Kromě nich se čtenář na stránkách Údobí mlh setkává s širokou škálou postav, z nichž mnohé sehrají v budoucnu ještě podstatnou úlohu ve vyprávění. Všechny bez výjimky se projevují velice lidsky a z jejich různých interakcí pramení i vyvážený humor. Nebyl by to ovšem Neil Gaiman, aby do děje nezakomponoval i nejrůznější literární odkazy a hororové elementy. Kniha se však dotýká i hlubších filozofických témat, jako je pojetí svobody, hříchu, trestu či odpuštění. Ústředním motivem vyprávění potom zůstává proměna a vývoj Morfeovy osobnosti pramenící z jeho zkušenosti s dlouhým vězněním. Dochází přirozeně i ke srovnání mezi ním a Luciferem, kdysi pyšným andělem, který velice dlouho poctivě plnil svoje povinnosti, ale nyní se touží osvobodit a uniknout do lidského světa, aby v něm mohl žít podle svých představ (jeho další osudy rozpracoval Mike Carey v úspěšné samostatné sérii).

Kresba použitá v Údobí mlh zůstává povedená a konzistentní, i když poplatná době vzniku (původní sešity vyšly v letech 1990 a 1991). Po dočtení nelze ještě dlouho zapomenout především na zpodobnění Pekla a jeho pokřivených obyvatel. Jednotlivé panely jsou znepokojivé i fascinující zároveň a všichni výtvarníci zde evidentně dostali výrazný prostor popustit uzdu své fantazie. Kniha v sobě kombinuje to nejlepší ze Sandmana. Má uspokojivě uzavřený a chytře vystavěný příběh, který zároveň pokládá stavební kameny pro budoucí směřování série a zabývá se i důležitými otázkami ohledně samotné podstaty lidství. Právě tímto dílem Neil Gaiman dokázal přesvědčit i ty největší skeptiky o kvalitách svého komiksového vyprávění.

Sandman 4: Údobí mlh
Scénář: Neil Gaiman
Kresba: P. Craig Russell, George Pratt, Dick Giordano, Matt Wagner, Malcolm Jones III, Mike Dringenberg, Kelley Jones