Mary E. Pearsonová: Zlodějský tanec

Literární recenze / 13.8.2019 /

Fanoušci Mary E. Pearsonové se letos dočkali prvního dílu nové série navazující na oblíbené Kroniky pozůstalých. Zlodějský tanec se odehrává v tomtéž světě, v příběhu se objeví i několik dříve představených postav. Hlavní hrdinové jsou ovšem zcela noví.

S rodinou Ballengerových je potíž. Žije a vládne podle vlastních pravidel navzdory ostatním právoplatným královstvím. Až se jednoho dne mladá královna Vendy rozhodne do celé věci zasáhnout. Vyšle nejlepší bojovnice své elitní gardy, mezi nimi i bývalou mistryni zlodějů Kazimyru. Tu čeká nelehký úkol – nejen čelit hrdému vládci, který se řídí vlastními pravidly, ale také oprášit své nekalé dovednosti, aby královnina očekávání beze zbytku naplnila.

Když se ale dívky dostanou na území zvané Ďáblův chřtán, všechno je trochu jinak. Vladař Ballengerovy říše zemřel a na jeho místo právě nastupuje mladý syn Jase. Nebojácná Kazi se rozhodne využít příležitosti a na čerstvého nástupce hned ze začátku udeřit. To se jí ale nevyplatí, protože když mladíka sleduje v odlehlých uličkách, dostanou se oba do zajetí lovců lidí. Jejich vyjednávání najednou získává nový rozměr, kdy budou muset oba utlumit vzájemnou nedůvěru a antipatie a spolupracovat, aby vůbec k nějakému oficiálnímu dialogu později mohlo dojít.

Nová série Zlodějský tanec se odehrává několik let po velké válce z Kronik pozůstalých. Autorka se drží zažitého tempa i stylu vyprávění, což příznivci jejích knih jistě ocení. Příběh se dá číst i bez znalosti předchozího děje. Čtenář se totiž většinu souvislostí, které potřebuje znát k pochopení zápletky, v románu dozví. Pravdou ale je, že často za cenu vyzrazení klíčových zvratů, takže by se při zpětném čtení Kronik pozůstalých ochudil o překvapení. Stejně tak nedocení nová setkání s postavami, které zasvěcení znají z předchozích dílů. Ve výsledku je tedy rozumnější po knihách raději sáhnout tak, jak na sebe v časové ose navazují.

Oproti trilogii Kroniky pozůstalých má tento příběh zatím méně hlavních postav. Největší prostor dostává samozřejmě ústřední dvojice Kazi a Jase, ostatní autorka představuje pouze prostřednictvím vyprávění těchto dvou protagonistů. Název Zlodějský tanec je s ohledem na děj a spleť intrik opravdu přiléhavý – podobně jako přísloví, že kdo lže, ten také krade. A tak se rozehrává souboj hned několika silných stran, z nichž žádná není zcela černá nebo bílá. Právě postupné odhalování různých více či méně pokřivených informací činí jinak vcelku předvídatelný děj zajímavějším. Vztah hlavní dvojice může působit trochu uspěchaně. Autorka však umí vykreslit charaktery postav, které zřídkakdy hledí přes růžové brýle. Jejich smysl pro povinnost a čest tak často obejdou klišé typické pro romantické příběhy. Z toho důvodu má kniha co nabídnout i mužům.

Ani další z řady knih Mary E. Pearsonové se v českém vydání nevyhnul nešvar předešlých dílů. Chyby, překlepy a vynechaná slova se nesou v podobném duchu a hojnosti i zde. Poměrně nešťastné pro české čtenářstvo je i dívčí jméno Synové, které hned několikrát způsobí zmatky, než si člověk uvědomí, že text nepojednává o potomcích mužského pohlaví, ale o Kazině kamarádce.

Knihu bych doporučila těm, kdo se nezaleknou knih s akčnějším začátkem a koncem a pozvolnějšími středy. Líbit se bude i milovníkům silných hrdinů, kteří si zachovávají hrdost, přestože jimi zmítají city. Povinnou četbou je pak Zlodějský tanec pro všechny, kdo se touží dozvědět další střípky z budoucnosti princezny Lii, Rafea a jejich přátel i nepřátel.

Vydal: CooBoo, 2019
Překlad: Jana Jašová
448 stran / 299 Kč