Emily Boldová: Dědička světla (Stříbrné perutě 1)

Literární recenze / 29.8.2019 /

Mohlo by se zdát, že romantické fantasy série pro mládež s andělskými bytostmi už dávno odvál z pultů knihkupectví čas, ale opak je pravdou – vydavatelství CPress rozhodlo představit českým čtenářkám sérii Stříbrné perutě od německé spisovatelky Emily Boldové.

Skoro šestnáctiletá Thorn Blackwellová patří k nejlepším členkám školního běžeckého týmu. Se spolužačkami se připravuje na reprezentaci školy a nijak zvlášť netouží oslavit své blížící se narozeniny. Možná je to tím, že je adoptovaná, i když její náhradní rodina ji miluje a mladší bráška je správný spratek-šmírák-bonzák. Snad jedinou kaňkou v Thornině životě jsou občasné nesnesitelné bolesti v zádech, jako kdyby se jí ze zad chtělo něco vyklubat. Do toho se jí nějak často začne do života plést spolužák Riley Scott s partou, které děvčata z běžeckého týmu přezdívají Stíny.

Thorn by byla obyčejná dospívající dívka, kdyby nevyšlo najevo, že je polobytost a že by vůbec neměla být naživu. Zatímco se Riley a Stíny snaží Thorn chránit, nebezpečí jí hrozí od náčelníka klanu londýnských Stříbrných perutí Kanea Yorka a jeho syna a dědice Luciena. V Thorn se začíná probouzet nadpřirozené dědictví a zavedené pořádky by se mohly pořádně otřást v základech.

Národ Stříbrných perutí, jehož členové díky křídlům připomínají anděly, žije podle vlastních pravidel v přísném utajení před lidmi, ale zároveň mezi nimi. Každý klan má náčelníka, který se ovšem zodpovídá dál, a Kane York o svou moc rozhodně nechce přijít. Stříbrné perutě mají takový menší biologický problém, protože se u nich rodí mnohem méně dívek než chlapců. Sňatky jsou dojednány už mezi dětmi a syn vůdce klanu má mnohem větší šanci na nevěstu než obyčejný řadový příslušník, což se nelíbí rebelům, kteří se v tomhle staví na odpor. Vztahy s lidmi jsou zakázané, protože výsledné potomstvo je mocné, nebezpečné a nezvladatelné. A jedním z takových potomků by měla být i Thorn.

Román Stříbrné perutě: Dědička světla si vystačí s malým množstvím postav. Nenabízí klasický milostný trojúhelník, ale spíš čtyřúhelník mezi Thorn, Lucienem, Rileym a Nyx, protože jejich vztahy ovlivňují city, emoce, ale i politika a intriky. Nic není předem rozhodnuto a každý z nich má svou roli a vlastní zájmy. Ovšem své zájmy má i známý rebel Arik Chrome a možná nic v národě Stříbrných perutí nezůstane stejné.

Andělská young adult fantasy Dědička světla je takový příjemný čtivý průměr ve své žánrové kategorii. Hlavní hrdinové velice dobře zapadají do svých klišé-škatulek, ale Thorn naštěstí není typ hloupé a nelogicky se chovají hrdinky, o jaké v žánru pro starší mládež není nouze. Dokonce se autorce podařilo vytvořit barvité, ne vyložené zlé nebo dobré postavy, ale lidské, s jejich dobrými i špatnými vlastnostmi.

Emily Boldová troufale příběh situovala do Velké Británie, i když sama má německé občanství. Že by příběhu neslušely kulisy Berlína? Příběh si udržuje slušné tempo, které není moc rychlé, ale zároveň se nezdržuje zbytečnostmi. Kniha Stříbrné perutě: Dědička světla splňuje to, co od fantasy pro mladé dívky čekáme, a otevírá cestu pro další díl.

Vydal: CPress, 2019
Překlad: Eva Kadlecová
Počet stran: 384