China Miéville: Tři okamžiky exploze

Povídkové sbírky mohou být „jen“ knihou plnou příběhů nebo přímo kaleidoskopem tvorby jednoho umělce. To je případ knihy Tři okamžiky exploze britského spisovatele Chiny Miévilla. Sbírka obsahuje osmadvacet děl a ne všechny lze brát jako regulérní povídky.

Tři okamžiky exploze je zajímavý název, který doslova láká k přečtení. Je to také název první položky z obsahu knihy. Nejedná se o „klasickou“ povídku, ale jakýsi literární experiment. Stránku a půl dlouhý text nemá děj, jen ve třech bodech popisuje určité situace, pocity, myšlenky. Nechť si v nich každý nalezne své vysvětlení. A takových experimentů je v celém díle hned několik. Jako by China Miéville nechal vytisknout vše, co mu za několik let prolétlo hlavou.

Někdy jde jen o jakési fragmenty příběhu či prosté nápady. Jako v případě několikastránkového textu Lano je svět. Lana jsou vedeny ze Země až do vesmíru a přesně tam jsou stavěny budovy, výtahy. Jenže v budoucnu se jednotlivá poschodí či lana hroutí. Dílko nemá žádné hrdiny, pevný příběh ani rozuzlení. Přesto je to zajímavý nápad. A to si řeknete u většiny textů. Miévillova fantazie nemá hranice, jen čtenář někdy dumá, jaký to má vlastně smysl.

To se děje například i u krátké povídky Kání vejce. Povídka působí snad jako pouhá zkouška vět. Text je chaotický, ačkoliv dělá dojem, že má skrytý význam, na který snad přijdou vnímavější čtenáři.

Z jiného ranku jsou potom scénáře. Například Lezení je scénář k možné upoutávce na zombie film. Při čtení si scény přehráváte v hlavě a je nutno uznat, že některé ze scénářů by člověk rád viděl realizované (v podobě krátkých filmečků).

K experimentům patří i malá podivnůstka Pravidla, což je vlastně popis pravidel (jak překvapivé) jedné hry. Zkusíte si ji zahrát?

Samozřejmě nejdůležitější částí celé sbírky jsou delší texty, tedy samotné povídky. Je tu bohatý výběr a China Miéville střídá žánry, témata, styly a občas budete tajit dech nad pozoruhodnými nápady.

Hned první delší povídka Polynie zaujme fantazií. Je o Londýně, nad kterým se vznášejí obrovské ledové kry, které se dokonce občas přemísťují. Zdánlivě jednoduchá premisa dovede zázraky a jako čtenář budete velice zvědaví na vysvětlení. Lidé ke krám dokonce uskutečňují výpravy a postupně přijdou na několik velice znepokojivých informací. Nicméně povídka nemá žádný velkolepý konec, ani výraznou pointu. Prostě skončí. A je pravdou, že podobně končí většina povídek této sbírky.

Povaha nové smrti nadchne podivnou myšlenkou o tom, že mrtví najednou umírají jinak. Dokážou totiž po své smrti měnit polohu. Vždy se k vám natočí nohama napřed. Bizarní, pozoruhodné. Ani tato poměrně krátká věc nemá pointu.

Naleznete tu sci-fi příběhy, horory, drama či různé mysteriózní povídky. Některé jsou znepokojivé, jiné jen těžko pochopitelné, ale několik se jich drží řekněme přímočařejšího vyprávění. Jako třeba Säcken. V podstatě jednoduchý hororový příběh dvou dívek (partnerek), které jedou na výlet do Německa. Mají chatku u jezera a tak trochu se nabízí, že jezero bude hrát v příběhu důležitou roli. Jedna z dívek má neklidné spaní a jednu noc spatří velice nechutnou věc z jezera. Ráno chce okamžitě odjet, což učiní, ale její přítelkyně odjet odmítá. Zůstane na chatě sama, což má neblahé následky.

V poslední hororové povídce Obrazce zas mladý student anatomie nalezne na kostech zemřelého podivné motivy. Když mrtvolu rozřeže celou, zjistí, že obrazce jsou na celé kostře, a je jasné, že je musel vyrýt někdo záměrně. Jenže jak a proč?

China Miéville se rovněž dotýká ekologických témat, to hned v několika povídkách. Zářným příkladem může být Covehithe, kde z moře na pevninu jdou ropné plošiny, aby porodily – malé ropné plošinky.

Námětů, nápadů a fantazie má China Miéville zkrátka na rozdávání. To už v minulosti mnohokrát dokázal. Ohromný úspěch mu v roce 1998 přinesl román Král Krysa, ovšem největší slávu si vydobyl o dva roky později s románem Nádraží Perdido, které mělo i dvě pokračování. Napsal i lovecraftovský horor Kraken či sci-fi Ambasadov.

Tři okamžiky exploze je sbírka úžasných nápadů a nezvyklých literárních postupů. Rozhodně to není kniha pro každého, protože jen málo povídek má přímočarý děj a vyústění. Spousta rozsahově krátkých děl jsou spíše experimenty, kterým mnohdy rozumí patrně jen sám autor. Kniha je však vhodná pro náročnější čtenáře, kteří hledají něco nezvyklého, originálního a nápaditého. To Tři okamžiky exploze rozhodně splňují, jen je potřeba počítat s tím, že často budete nechápavě kroutit hlavou.

Vydal: Laser, 2019
Překlad: Milan Žáček
504 stran / 449 Kč