Tomáš Bandžuch: Noc a mlha

V mladé Československé republice se chystají oslavy desátého výročí jejího vzniku. Její stabilitu a demokracii ohrožují snahy německé menšiny o osamostatnění i protižidovské výpady, ale největší nebezpečí představuje prastará magie. Naštěstí Československou republiku chrání Čarotvorné služby, proti kterým nemají démoni, mágové ani fantastičtí tvorové nejmenší šanci. Jedním z jejich obětavých zaměstnanců je i bývalý legionář Petr Hankl, specializací nekromant.

Na Českém zemském velitelství Čarotvorné služby obdrží velitel Oldřich Bartoň zprávu, která ho velmi rychle nadzvedne ze židle. Jeho mladý a akční podřízený živlomág Jaroslav Bryna přišel s dalším ze svých geniálních nápadů na pracovní reorganizaci. Tentokrát ovšem přestřelil, protože se svým nápadem se vydal za velitelem Maštalířem na České vrchní velitelství Čarotvorné služby. Bryna tentokrát přišel s návrhem, že by Čarotvorné služby měly být přizvané ke každé sebevraždě, protože co kdyby to byly maskované magické vraždy. Nekromant Petr Hankl, který se snaží situaci mezi Bartoněm a Brynou na pracovišti usmířit, skončí jako Brynův pomocník při zkoumání spisů o starých sebevraždách. Měla to být krátká a brutálně nudná práce, ale možná oběšení služebné Müllerové nebylo obyčejnou sebevraždou.

Román Noc a mlha od českého spisovatele Tomáše Bandžucha volně navazuje na sbírku příběhů Ve službách republiky z roku 2012. Hlavním hrdinou je nekromant Petr Hankl, který opustil Čechy jako student kněžského semináře, působil jako ruský legionář a dnes je schopný nekromant. Kromě něho v příběhu vystupuje množství postav s čarodějnou mocí i bez ní. Některé z nich vycházejí ze skutečných historických osobností a jiné si autor vymyslel.

Tomáš Bandžuch v sobě nezapře vystudovaného historika a politologa, protože na stránkách Noci a mlhy v pestré paletě barev ožívá alternativní, magická Československá republika, kde protižidovské nálady jsou na každodenním pořádku a část německy mluvícího obyvatelstva se rozhodně nesmířila s novým politickým uspořádáním střední Evropy. Čtenář si v plné míře užije atmosféru rasismu, diskriminace, ale i ekonomického vzestupu a politického soupeření mezi obyvateli mladé republiky. Do toho je přirozeně zapletena magická síť a před běžnými občany utajená existence Čarotvorných služeb působících při ochraně Československa vedle četnictva.

Noc a mlha jsou zkrátka takové čarodějné Četnické humoresky, ale bohužel bez humoru a charismatických postav. Román má přibližně čtyři sta padesát stránek, což by mělo poskytnout dostatek místa na rozkreslení jednotlivých aktérů celé zápletky, ale opak je pravdou. Postavy jsou klišoidní, černobílé a bohužel poměrně nudné. Detektivní zápletka, i když by se možná dala označit za špionážní, je zahlcena množstvím zbytečného balastu. Románu škodí i pomalejší rozjezd, protože pořádnou chvíli trvá, než se příběh dostane do tempa, což by mohlo některé čtenáře odradit.

Tomáš Bandžuch má talent na zajímavé a poutavé nápady, ale jejich zpracování by potřebovalo vypilovat a uhladit. Rozhodně dokazuje, že je s ním třeba počítat, a byla by škoda jeho knihy míjet, a nejen proto, že fantasy z českých zemí není nikdy dost.

Vydaly: Straky na vrbě, 2019
Obálka: Jiřina Kmínková
Ilustrace: Leonard Medek