Rick Riordan: Magnus Chase a bohové Ásgardu – Příběhy z devíti světů

V severské mytologii bájný strom Yggdrasil spojuje devět světů. V jeho kořenech odpočívá drak a v jeho koruně sedí orel. Za pomoci nezranitelné veverky si tato dvojice vyměňuje mnohé urážky. V devíti světech se ovšem dějí mnohem divnější věci. Stačí se zeptat Magnuse Chase a jeho přátel, nebo si otevřít povídkovou sbírku Příběhy z devíti světů.

Magnus Chase a směs obyvatel Hotelu Valhala vynaložili neskutečné úsilí, aby odložili příchod Ragnaroku, konce světa, ale nudou a nečinností netrpí. Na druhou stranu situace není natolik vážná, aby Magnus nemohl vyrazit na návštěvu k oblíbené sestřenici z maminčiny strany. Hromovládce Thor se chystá na běh po devíti světech. Jeho FitnessKnut mu bude měřit, jestli zdolal deset milionů kroků… a mezitím se děje spousta zajímavých věcí po devíti světech.

Devět světů severské mytologie:

• Ásgard – říše bohů a domov nejvyššího vládce Ódina.
  • Midgard – domov lidí.
  • Nidavellir – temná říše trpaslíků.
  • Álfheim – kraj světlých elfů.
  • Jotunheim – země nebezpečných obrů.
  • Helheim – říše mrtvých, kteří nezemřeli hrdinskou smrtí.
  • Niflheim – krajina chladu, zimy, temnoty a ledu.
  • Vanaheim – sídlo přírodních bohů.
  • Múspellheim – ohnivý svět.

V Ásgardu (říše božských Ásů) řeší vládce bohů Ódin dilema, kdy musí přetrpět mnoho pohovorů, aby obsadil uvolněnou pracovní pozici. Snoubenec valkýry Samirah, Amir Fadlan, vyráží na nákup slavnostního oblečení v Midgardu (říši lidí) a nikdo z obyčejných lidí by mu nevěřil, jak to může být nebezpečná záležitost. Nečekané dobrodružství čeká v Nidavelliru (trpasličí říši) na Blitzena, protože jeho bývalý zaměstnavatel má pro něj super lehký úkol. Jen tak nenápadně překazit jeden trestný čin.

V Álfeimu (říši světlých elfů) kupodivu žijí i trollové a zrovna Heartgstone musí jednoho potkat. Valkýra Samirah si musí odskočit do Jotunheimu (říše obrů), aby Ódinovi pořídila novou fotku do sbírky. Být speciální agentkou samotného vládce bohů má své světlé i stinné stránky. „Týdžej“ dostane pozvání, jaké se neodmítá, od Hel z Helheimu (říše zatracených mrtvých), aby pro ni sfouknul menší prácičku.

Mallory Keenová zatím omylem otevře špatné dveře a skončí v Niflheimu (říše ledu a mlhy), kde bude muset využít svoji nejnebezpečnější zbraň, pěkně nabroušený jazyk. Nedorost Gunderson způsobí překvapení a pozdvižení ve Vanaheimu (říše Vánů) a na jeho návštěvu se tam bude velice dlouho vzpomínat. Múspellheim (říše ohnivých obrů a démonů) je místo, kam na základě supertajných informací od meče Jacka vypraví Alex Fierro.

Příběhy z devíti světů, to je devět maximálně dvacetistránkových povídek ze světa severské mytologie s oblíbenými hrdiny z příběhů einherje Magnuse Chase. Příběhy ve sbírce se odehrávají až po událostech z románu Loď mrtvých a Rick Riordan, americký spisovatel příběhů pro mládež s mytologickou tématikou, ukázal, že kromě skvělých románů výtečně zvládá popasovat se i s povídkami. Zápletky všech devíti jsou čtivé, zábavné, odlehčené a svěží. A stejně jako Riordanovy romány skvěle kombinují svět severských bohů a všední život v 21. století.

Tenhle příspěvek do série Magnus Chase a bohové Ásgardu má pouze jednu znatelnou nevýhodu. Není dobré ho číst bez znalosti předchozí trilogie, protože pak je čtenář ochuzen o důležité znalosti o jednotlivých postav a jejich vzájemných a občas převelice zapeklitých vztazích. Knížka je sice určena pro starší děti, ale Příběhy z devíti světů dokážou bez problémů zaujmout i mnohem starší čtenáře. Stačí jen se chtít vydat na dobrodružství s přáteli Magnuse Chase.

Vydal: Fragment, 2019
Překlad: Dana Chodilová
144 stran / 249 Kč