Markus Heitz: Umírání duší (Exkarnace 2)

Markus Heitz se v druhém díle Exkarnace vrací k tématu stěhování duší. Hlavní hrdinku Claire známe již z Války starých duší jako duši, která se nedopatřením ocitla v těle Marlene von Bechsteinové. Tělo bylo původně připraveno pro jinou duši, jež na světě existovala po staletí. Pro Claire, nyní Marlene, tak začal neustálý zápas s nepřáteli, kteří usilují o její život, i životy dalších nevinných.

Jedním z nejvýznačnějších nepřátel je putující duše – Gregor Duboise. Střet s ním již Claire jednou ustála a zhatila mu plán, při němž chtěl získat na úkor zmařených životů jiných lidí ještě větší moc. Duboise však své tažení nevzdal. Právě on pravděpodobně stojí za zmizením Marlenina manžela, po němž zatím bezvýsledně pátrá.

Pomoc jí nabídne její trenér Ares Löwenstein, který se stal svědkem nevysvětlitelného násilí spáchaného rusovlasou ženou, jíž se snažil přispěchat na pomoc. Od té doby vnímá podivnosti i kolem Marlene a doufá, že po jejím boku přijde všem záhadám na kloub. K pátrání přizve majitele pohřebního ústavu Konstantina Korffa, který mu nedávno pomohl zachránit dceru. Všichni tři se vydávají po stopách Duboise, prohledávají jeho skrýše a narážejí na další podivnosti. Cestu jim protne rusovlasá žena Sia, Dítě Jidášovo, kterou Ares už zná. Sama pátrá po adoptivní dceři Eleně a druhovi Ericovi, kteří padli do rukou tajného společenství Libra. Všem se pod nohy plete další záhadná postava Inverno, jež podniká vlastní tažení a mstu, a také zástupci Libry, kteří nemají pouze čestné úmysly. Vše je v pohybu a v temných zákoutích a zrcadlech číhají stíny.

Markus Heitz (*1971) posílá své postavy ze všech předchozích knih, které na sebe volně navazují, do dalekého širokého světa, aby se při různých střetech v Umírání duší navzájem potkaly a “zkřížily své meče”. V knize jsou od vydání Rita a Sancta kromě trpaslíků a Alfů snad úplně všichni, kteří nestačili zemřít a nejsou úplně obyčejnými lidmi. Vlkodlaci, démoni, Děti Jidášovy a další upíři, Smrtispáči, putující duše, lichové a další bytosti, které jsou uzamčené v kobkách společenstva Libra a čekají, až je Markus Heitz opět zapojí do děje. V druhém pokračování Exkarnace tak nejde jen o základní příběh o putujících duších a uskupení Libra, které chce všechny pokroucené vyléčit, aby základní pramasa nebyla poskvrněná, ale především o to, aby všechny záhadnosti autorovy fantazie patřily do jednoho světa. Jen pro připomenutí, nebo inspiraci pro fanoušky Heitzova literárního stylu uvádím seznam knih, které souvisejí s románem Umírání duší:

Umírání duší je nadité detektivním pátráním, akčními scénami a zvraty, při nichž se umírá ve velkém. Některé z postav mají více štěstí než rozumu, ale i o ten rozum často přijdou a propadnou své krvelačnosti jako za starých dobrých časů. Nová trojice Marlene, Ares a Konstantin jsou sympatičtí, ale často zbrklí, i když mohou mnohé ztratit. Vypadá to, že Markus Heitz pro ně má případně připravené další osudy.

Od Umírání duší jsem čekala víc, ale u Heitzových knih mi to přijde už pravidlem. První kniha vícedílného cyklu mě vždycky nadchne novým nápadem a pokračování mě o nadšení připraví. Svedení všech postav do jednoho světa nebylo až tak násilné, ale děj se zbytečně natahoval, některé scény v knize vůbec nemusely být. Přesto to bylo zajímavé čtení, jen ty první knihy jsou prostě lepší.

Vydal: Fantom Print, leden 2019
Překlad: Svatava Kretková
Obálka: Dorothea Bylica