Hodinový strojek – střežte si svá srdce

Mnohokrát oceněný britský spisovatel Philip Pullman se u nás dočkal už spousty různých vydání svých děl. Nyní přišlo na řadu i nové provedení jednoho jeho raného počinu – strašidelného příběhu pro děti, který v sobě ukrývá víc, než by se na první pohled mohlo zdát.

Karel je hodinářský učeň, který má složit učňovské zkoušky – musí předvést v rodné vsi novou figurku na jejich vyhlášeném orloji. Jenže to má malý háček: Karel žádnou figurku nevyrobil a čeká ho pořádná ostuda. V podobných chvílích jsou lidé ochotni udělat ledacos, aby se podobné situaci vyhnuli. Jenže cena může být vysoká. Obzvlášť v případě, že se do toho zaplete pisálek hororových povídek.

Hodinový strojek aneb Příběh na jedno natažení v sobě snoubí jistou naivitu vyprávění spolu s nervy drásajícími událostmi, kterým jsou postavy nuceny čelit. Ale tomu se v případě Philipa Pullmana snad už ani nelze divit. V jeho podání ona naivita nevyznívá jako autorská nezkušenost, ale jako promyšlený záměr, aby lépe vynikla hororová část vyprávění a drobná poselství ukrytá mezi řádky. Tento kontrast je základem atmosféry, kterou tahle jednohubka k odpolednímu čaji vyvolává. Hodinový strojek je o strachu ze selhání, o sobecké i hory přenášející lásce a také o síle příběhů – o tom, že je nezbytné je vyprávět a především jim dávat důstojné konce…

Kniha Hodinový strojek je ve své podstatě jen povídkou, které nakladatelství Argo dalo slušivý vázaný kabátek (byť malých rozměrů, jde víceméně pouze o formát A6) a vyhrálo si s jeho grafickou úpravou. Ať už se to týká samotné sazby, kdy jsou poznámky vypravěče v textu uvedeny zcela jiným, zdobným fontem, nebo takové drobnosti, jako je obrácená posloupnost v číslování stránek. Nemluvě o ilustracích Jana Augusty. Osobně podobnému výtvarnému stylu zrovna neholduji, ale musím uznat, že jeho ponurost a jistá děsivost napomáhá budování atmosféry příběhu.

Ta je příjemně mrazivá, a i když na dospěláka asi kdovíjaký dojem neudělá (rozhodně nebudete trpět nutností hlídat si víc než obvykle, zda vám nohy nečouhají z postele), myslím, že dětem, jimž je kniha primárně určena, bude tohle krátké vyprávění připadat dostatečně strašidelné a napínavé. A o to jde především.

Philip Pullman patří k těm několika málo autorům, kteří dokázali skvěle zkombinovat příběhovou složitost – s celou řadou spodních proudů a skrytých otázek – spolu s jazykovou jednoduchostí, proto své myšlenky může snáze předávat. Tato dovednost z Philipa Pullmana činí perfektního spisovatele literatury pro děti a mládež. A i když je Hodinový strojek aneb Příběh na jedno natažení zatím autorovým nejkratším počinem, uplatnil v něm všechen svůj um a vy knihu můžete dát s klidem do ruky svým ratolestem. Tedy za předpokladu, že jim pak večer ty nohy sami pořádně zachumláte, aby na ně zpod postele nic nemohlo.

Vydal: Argo, 2019
Přeložila: Dominika Křesťanová
Počet stran: 92