Cameron Johnston: Zrádný bůh

Jedna z nejhorších věcí v životě je ztráta člena rodiny nebo nejlepšího přítele. Ještě horší je smrt takového přítele zažít takřka na vlastní kůži. Obludnost takového zážitku se nedá jen tak zapomenout. A hrdina nového fantasy příběhu Zrádný bůh zabití kamaráda bude chtít rozhodně pomstít – s pořádnou parádou.

Zrádný bůh ihned upoutá naprosto nádhernou stylovou obálkou, díky které bude tento kousek ozdobou knihovny. Je na ní vyobrazen samotný hlavní hrdina příběhu Edrin Galán. Chlapík, který jako by vypadl z drsného noirového krimi přímo do fantasy světa plného kouzel. Galán je směsicí klišé a archetypů, které z jeho postavy dělá ukázkový příklad, jak vypadá hrdina temné fantasy. Galán působí jako beznadějný opilec, kterému na světě už nic nezbylo. Přitom je však nesmírně šikovný bojovník a ke všemu má dar magie. A to ne ledajaké! Dokáže vlézt člověku do hlavy a donutit ho dělat, co chce, a především se takto dobrat pravdy. Užitečná schopnost při vyšetřování. Aby to nebylo málo, vlastní magickou zbraň, nůž Roztínač, který je se svým vlastníkem mentálně svázaný, což Galána dosti svádí – k zabíjení.

Galán je drsný, cynický, zlomený, bystrý, schopný a jeden se až diví, že skončil ve vyhnanství. Jenže to má svůj důvod. Zvolil bezpečí pro svého nejlepšího přítele Lynase, a tak musel z města Setharis zmizet pryč. Deset let žil ve vyhnanství, když je díky své schopnosti propojit svou mysl s jinou donucen zažít takřka v přímém přenosu Lynasovu smrt. Galán se rozhodne vraždu pomstít a vrací se do Setharis. Tím příběh začíná.

Setharis je město mágů, nebo jím alespoň bývalo. Dříve velmoc, nyní na ústupu. Řádí tu jistý Stahovač, který dle své přezdívky stahuje lidi z kůže a stojí za Lynasovu smrtí. Jaký má motiv? Čeho chce docílit? Toho se snaží Galán dopátrat. Znovu se vracíme ke slovíčku „noir“. Zrádný bůh tak v mnoha ohledech působí. Jako temná detektivka, jen s fantasy kulisami magického světa. V Setharis se hrdina se svou přítelkyní Charrou pustí do vyšetřování a kartami v příběhu zamíchá i její mladá, ale velice nebezpečná dcera. Galána žene kupředu touha pomstít přítele, ale i vypořádat se s celým Setharis a svou minulostí. Ke všemu po něm jdou Stínové kočky, které dokáží vycítit jeho magii, proto se jí snaží používat co nejméně.

Zrádný bůh se snaží být moderní a energický. Rozhodně nečekejte klasickou vznešenou fantasy, ale pořádnou špínu. Román je velice vulgární a nadávkami se jen hemží. Galán je prostě cynický drsňák. Je to jedna z hlavních věcí, které vás mohou odradit. Najdou se tu také dobré jadrné poznámky, ale často je vulgarita zcela nepatřičná. V druhé polovině knihy dojde i na opravdu krásně napsané pasáže, kde Cameron Johnston rozjíždí skutečně velkolepé popisy akce, emocí a okolí, a právě zde pak zamrzí, když najednou mezi tím vším prostě musí napsat neslušné slovo. Působí to až protivně. Rovněž si všimnete, že se autor dost opakuje. Hrdina několikrát vysvětluje fungování magie, což je rozhodně zajímavé, protože Cameron Johnston si na tom dal skutečně záležet, ale není třeba to říkat víckrát.

V čem Zrádný bůh vyniká, je rozhodně akce. Především druhá polovina knihy se neskutečně rozjede a jde se z jedné bojové situace do druhé. Kniha také nešetří nechuťárnami a hlavní záporná „bytost“ je skutečně lahůdkou pro milovníky bizarnosti.

Zrádný bůh by se dal trochu srovnávat s nedávnou fantasy sérií Božská města od R. J. Bennetta. Oba příběhy jsou o městech, kterým dříve vládli bohové, u obou jsou patrné prvky detektivky a opírají se o vnitřně rozervané hrdiny. Zrádný bůh dominuje v akci a nápaditých detailech, jako je záporák či Galánova osobní zbraň. Božská města však zcela vyhrávají v charakterech postav, které nepůsobí tak šablonovitě, a jsou psána sofistikovaněji a důstojněji. Také obsahují peprná slova, ale jsou použitá s větším citem.

Cameron Johnston žije v Glasgow a zajímavostí je, že se stal aprobovaným stavitelem LEGO stavebnic. Ovšem důležitější je fakt, že na debut Zrádný bůh navázal románem The God Of Broken Things.

Zrádný bůh je svižná fantasy, která se sice drží všemožných klišé, ale je dostatečně zajímavá, takže to autorovi rádi odpustíte. Příběh vypráví drsnou formou plnou vulgarismů, které nemusí sednout každému. Cameron Johnston napsal velice dobrý debut, ale prostoru ke zlepšení má ještě dost.

Vydal: Laser, 2019
Překlad: Dana Krejčová
400 stran / 399 Kč