Zachrání Mortina svého přízračného kamaráda?

Je zima, sněží a holčička-strašidlo Mortina ve vile Rozvalince začíná vídat světélkující přízrak – mladého kluka…

Jenže tenhle přízrak si nepamatuje, kým byl ani jak se jmenuje. Ví pouze, že se ocitl na temném a ošklivém místě, které ho pomalu vysávalo, ale z něhož se mu podařilo uniknout. Zdá se, že jediná možnost, jak přízračného kamaráda udržet v našem světě, je zjistit jeho pravé jméno. Dokáže to Mortina?

Příběh v Mortině a přízračném kamarádovi je tentokrát – stejně jako v prvním díle Mortina – dětsky jednoduchý a přímočarý. Pořád se ale jedná o milé a vtipné dobrodružství, které malé (i velké) čtenáře z vily Rozvalinky zavede do kostela, donutí je hrabat se ve starých matrikách, utíkat před panem farářem, a dokonce se schovávat v rakvi! Vždyť Mortina je přeci strašidlo! Navíc se tu objevuje i náznak první dětské lásky, protože Mortině se její nový přízračný kamarád líbí.

V textu i kresbách opět nechybí to, co je pro sérii Mortina typické: humor a chytré a vtipné narážky. Tentokrát jich tu není zas až tolik, ale pořád tu jsou, takže teta Neblaženka má ve sklenici na nočním stolku upíří protézu nebo si Mortina čte knihu Strašidlo katakombvillské. Právě tohle činí z Mortiny svěží, originální a zábavné čtení nejenom pro děti.

Tentokrát Barbara Cantini vsadila celkově na temnější kresbu ve stylu Tima Burtona, takže pokud máte jeho filmy rádi, přijdete si na své. Mortina a přízračný kamarád je – alespoň podle mého – z výtvarného hlediska zatím nejpovedenějším kouskem.

A aby toho nebylo málo, Mortina a přízračný kamarád se pyšní svítící obálkou. V denním světle vypadá hezky, ale normálně, ale když ji večer dáte nasvítit pod lampičku a pak zhasnete,  zelenkavě svítí. Čekala jsem, že bude svítit jen přízračný kamarád, proto jsem byla překvapená a nadšená, když jsem zjistila, že svítí i sněhové vločky nebo třeba lebka a pařát kostlivce, kterých jsem si navíc za denního světla na obálce vůbec nevšimla! Mortina a přízračný kamarád tak malé i velké čtenáře na chvíli zabaví i potom, co ji dočtete a zhasnete.

Sérii Mortina rozhodně doporučuji komukoliv, kdo má rád chytré, milé a vtipné příběhy a navíc dokáže ocenit nádherné ilustrace.  Takže pokud máte děti nebo si v sobě hýčkáte dětskou duši, série Mortina je pro vás jako dělaná.

Vydal: Egmont; 2019
48 stran/ 199 Kč