Jody Houserová, Stefano Martino: Stranger Things – Druhá strana

Stranger Things v roce 2016 vtrhly na obrazovky mamutí silou a ihned se se staly jedním z nejsledovanějších seriálů na světě a opravdovým fenoménem. Nyní je na cestě třetí série a je to nejspíš nejočekávanější televizní počin současnosti. V prodeji je už i první komiks ze světa Stranger Things: Druhá strana.

JE TAM TICHO. JE TAM TMA. JE TAM ZIMA.

Bylo otázkou, kam tvůrci komiks Stranger Things zasadí. Zda se bude jednat o události, které již byly v seriálu, či nabídnou něco zcela nového, co se odehrálo například mezi jednotlivými sériemi. Druhá strana je nakonec dějově zasazena do první série, během které se Will Byers ocitne v podivném světě, který je stejný jako ten jeho, jen temný a nehostinný. Ocitne se na druhé straně. A komiks právě sleduje Willovy osudy ve světě Vzhůru nohama, což je na jednu stranu pro fanouška seriálu velice zajímavé, ale pro čtenáře, který nikdy neviděl ani jeden díl, to bude zcela zbytečná koupě.

Komiks totiž počítá s tím, že znáte Willovu partu, se kterou rád hrál různé hry, a jeho rodinu, protože právě Willova máma hraje nesmírně důležitou roli nejen v seriálu, ale i zde. Pokud jste však první řadu neviděli, nebudete pořádně rozumět tomu, co se děje, ani jak se na to temné místo chlapec dostal. Tvůrci sázejí na to, že scény, kdy se Will snaží komunikovat se svou mámou, znáte, jen se na ně nyní podíváte z „druhé strany“.

Komiks má jinou atmosféru než seriál. Ten totiž nabídl mix mezi osmdesátými lety (dnes velice oblíbenými, což dokázal například úspěch Ready Player One), humorem, prvky, s jakými uspěl Stephen King ve svém opusu To (parta kluků bojuje proti zlu), a hororem (i když natočeným tak, aby se mohli dívat i mladí diváci). Komiks je ovšem prakticky celý hororový, což je logické, neboť se odehrává v temném světě, kde kralují nestvůry a smrt.

Celý příběh komiksu je „pouze“ bojem o přežití. Will je v prostorách svého domu, ten je však jiný. Zarostlý pavučinami, podivným organickým materiálem a je děsivý. Will se musí schovávat před monstrem, které mu dá jen občas prostor na oddych. V těch chvilkách se snaží chlapec navázat spojení se svou mámou a přáteli. Jinak opět útěk, boj a občasné interakce s tím „jeho“ světem a Jedenáctkou, která s ním naváže krátké spojení. Opět moment, kdy je lepší, abyste nejdřív viděli seriál.

Pod vznikem komiksu je podepsáno hned několik jmen. O scénář se postarala stále vytíženější Jody Houserová (Doctor Who, X-Files, Faith) a kresbu Stefano Martino (Doctor Who, Angel: Season 6). Na celkové grafice pracovali i Keith Champagne (inkoust) či Lauren Affeová (barvy). O obálku komiksu se postaral Aleksi Briclot (např. Thanos nezbytný), který nakreslil i většinu úvodních ilustrací k jednotlivým kapitolám. A právě jeho příspěvky jsou to nejhezčí na celém komiksu. Krásně barevné a atmosférické.

Ale ani kresby Stefana Martina nejsou špatné. Na většině obrázků jsou postavy téměř stejné jako jejich herečtí představitelé v seriálu. Rovněž se povedlo navodit správnou hororovou atmosféru, a komiks je tak až překvapivě temný. Přesto se nedá mluvit o kdovíjak originální či úžasné kresbě. Stranger Things jsou v tomto ohledu spíše průměrné nebo lépe řečeno uspokojivé dílo.

Stranger Things: Druhá strana je dobrý komiks. Ne vynikající, ale kvalitní. Rovněž poměr ceny a nabízeného obsahu je přívětivý (sešit je poměrně slabý, ale i vzhledem k síle značky je oceněn rozumnou cenou). Jen se musíte rozhodnout, zda má pro vás smysl. Pokud jste seriál dosud neviděli (první řadu), napravte to, jinak byste z komiksu byli zmatení. Jestli ale seriál zbožňujete, mohl by vás tento komiks velmi potěšit a doplnit příběhovou mozaiku první řady.

Vydal: Crew, 2019
Scénář: Jody Houserová
Kresba: Stefano Martino