Victoria Aveyardová: Válečná smršť

Boj o nadvládu nad Nortou se ve Válečné smršti blíží ke konci. Jednoznačné a jednoduché vítězství to určitě nebude. Každý má své plány a intriky se rozjíždějí na plné obrátky.

Po bitvě v Corviu se uzavírají křehká spojenectví. Je potřeba získat podporu od dalších nortských šlechticů, a tak se Cal ujme svého právoplatného titulu krále Norty. Mare, zasažená Calovou zradou, se snaží sebrat a uskutečnit to, po čem s Šarlatovou hlídkou a Montfortem dychtí. Maven se trůnu lehce nevzdá a jeho spojenec Země Jezer si za jeho zády brousí zuby na oslabenou Nortu. Rift, nové království rodu Samosů, má také určité záměry. Není tedy vůbec jisté, kdo bude vítěz a kdo poražený.

V průběhu celé série Rudá královna se postavy neustále vyvíjejí. Mezi výrazné vlastnosti hrdinky Mare patří oddanost Rudým a vnitřní hněv. Cal většinou stojí na rozcestí, neschopen se pořádně rozhodnout. Jejich vztah se dá přirovnat k horské dráze, a to kvůli válce i jim samotným. Mají se opravdu rádi a záleží jim na sobě navzájem, ale ani oni si nejsou jistí budoucností. Čtenář si užije Evangelinu z docela jiného pohledu než v předchozích dílech. Autorka ji zde ukázala jako citlivější osobu – soustředila se na její lásku k Elane a bratrovi, na neshody s rodiči. Atmosféra okolo Iris, jezerské princezny, má jiný nádech, ale povahově patří k dalším Stříbrným.

Série Rudá královna se odehrává ve světě, kde vládnou Stříbrní se speciálními schopnostmi a Rudí bez schopností jsou v podstatě jejich otroci. Najdou se i Rudí se schopnostmi Stříbrných, kteří se nazývají novokrevní. Čtenář se dozvídá o království Norta a Zemi Jezer, knížectví Pidmonta, území zlodějíčků a vlády nikoho, Prériích a demokratické zemi Montfort. Ačkoliv autorka prostředí vykresluje dobře, čtenář brzy nemá nejmenší tušení, kde co leží. Hodila by se i prostičká mapa na zorientování, obzvlášť když postavy mluví o dobytých oblastech a strategických bodech.

Victoria Aveyardová bohužel neukázala nové síly novokrevných. Pracovala s novokrevnými, které už čtenář zná, ale ani o nich se moc nerozepsala. Akčních scén je poskrovnu a až na pár úseků si toho čtenář z velkých bitev moc neužije. Válečná smršť se převážně točí okolo intrikaření a čtenář je většinu času toho součástí na rozdíl od Královy klece, kde byl jen postaven před hotovou věc. Konec se nejeví jako konec – je neurčitý, nenastíněný a otevřený -, proto pro některé bude zklamáním.

Autorka příběh napsala ze střídajících se pohledů Mare, Evangeliny a Iris. Občas nabídla i pohled Mavena a Cala, akorát bych osobně některé úseky vybrala jinde. Mavenovy úryvky nejsou tak šílené na to, jak je popisován. Dalo se očekávat více lability, roztříštěné mysli, rozházených myšlenek a hlasu jeho matky. Vážnější atmosféru občas rozhodí malé uvolněnější momenty. Victoria Aveyardová na dialozích šetřila, popisů je hodně a v jistých částech by se daly zkrátit. Chybky jsou zde minimální a v množství textu snadno zaniknou.

Z celé série jsou nejzdařilejší první dva díly (Rudá královna a Křišťálový meč), kde čtenář najde dostatek napětí a akce, zápletky se povedly a lze pozorovat vývoj charakteru postav. S dalšími díly upadá akce a kvalita, bojové scény za moc nestojí a postavy se rozpíjí. Celkově se čtenáři nemusí podařit navázat spojení s některými protagonisty, jelikož jsou nestabilní – nemají mnoho charakterových vlastností, které by je definovaly.

Konce umí autorka napsat velmi poutavě (paradoxně až na úplný závěr série), ale v prostředních částech poněkud pokulhává. V každé knize se najde hluché místo, jeho délka a nezáživnost se liší díl od dílu. Kdyby byla Válečná smršť o něco kratší, čtenář by neměl šanci se nudit.

Sérii Rudá královna doporučuji čtenářům, kteří nemají potřebu znát postavy příliš do hloubky a které více zajímají intriky a různé zvraty.

Vydal: CooBoo, 2019
Překlad: Alžběta Kalinová