Veronica Rothová: Cesty se rozcházejí (Čáry života 2)

Z arény Šotetů zachráněný Akos a Cyra míří ve vesmírné lodi na planetu Shromáždění. Na palubě mají zajatého Cyřina bratra Ryzka, samozvaného vládce Šotetů, zodpovědného za mnoho zločinů, z nichž by se měl zodpovídat. Posledním zločinem naplnil jeden z orákulem předpovězených osudů. V závěrečném dílu Čar života se možná naplní i všechny ostatní.

V planetárním systému, jehož nejvyšším vládním orgánem je Shromáždění, protéká mezi planetami zvláštní síla Proud. Působí na všechny světy a lidem naděluje různé schopnosti. Dar předvídání budoucnosti, který mají vždy pouze tři lidé na planetě, umožňuje zřídka vyjevit osud osobám, jež mají vliv na životy ostatních. Orákulum na planetě Thuve předpovědělo při narození osud Isae Benesit z vládnoucí rodiny planety Thuvesanů, dětem orákula Syfy – Akosovi, Cisi a Eijehovi Keresethovým, ale i dětem vládce Šotetů Lazmeta Noaveka – Cyře a Ryzkovi.

Historie Thuvesanů a Šotetů, dvou rozdílných národů na planetě, je plná sporů a ozbrojených střetů a situace je čím dál vyhrocenější. Akos a Eijeh byli kvůli svému osudu jako děti Šotety uneseni. Eijeh se stal společníkem Ryzka, Akos zas kvůli svému nadání anulovat účinky jakéhokoli daru Proudu společníkem Cyry, jejíž dar působit bolest způsobuje bolest i jí samé.

Cyra a Akos se postupem času stali více než jen společníky, čelili Ryzkovi, který zaujal místo zmizelého Lazmeta Noaveka. Nyní míří vesmírem ke Shromáždění, ale incident na palubě lodi všechno změní. Oba prchají na planetu Ogra, kde žijí vyhnanci ze Šotetu v relativním bezpečí.

Na spadnutí je válka, kterou politické machinace Shromáždění jen rozdmychávají. Zda se podaří Akosovi a Cyře urovnat napjaté vztahy na Thuve mezi oběma národy, ale i mezi Shromážděním planet, záleží i na Akosově sestře Cisi, která stojí po boku Isae, vladařky a vyslankyně u Shromáždění planet. Zprávy o návratu Lazmeta Noaveka však míru příliš nepomáhají, ani tlak na všechny zúčastněné s jejich předpověďmi osudu.

Veronica Rothová (*1988) se proslavila svou prvotinou, trilogií Divergence, a nyní je z ní spisovatelka na plný úvazek. Čáry života jsou stejně poutavým čtením jako Divergence, ač se oběma sériím dá ledasco vytknout. Rozhodně však autorka umí vykreslit propracovaný řád věcí, ať už jde o postkatastrofický život v Chicagu, nebo život v planetárním systému. V říjnu tohoto roku má vyjít v originále její další kniha The End and Other Biginning: Stories from the Future (Konec a další počátky: Příběhy z budoucnosti), kde má být i povídka ze světa Čar života.

Akos a Cyra jsou v románu Cesty se rozcházejí přesně tací, jak je známe z prvního dílu, ale čím dál více je ovlivňuje jejich předurčení. Jsou si velmi blízcí a Veronica Rothová dává jejich vztahu prostor. Kapitoly v knize jsou opět psané z obou jejich pohledů, Cyřiny ich-formou. Přibyly kapitoly z pohledu Cisi, takže má čtenář možnost nahlédnout i do dění a intrik ve Shromáždění, dozví se, jak probíhal život rodiny Keresethových po únosu obou jejích bratří, i jak se rozvíjí její dar. Některé kapitoly jsou věnované i Eijehovi.

Cesty se rozcházejí jsou poutavým čtením o lidech, kteří se snaží stavět proti osudu, i o národu, který bojuje o své místo a tradice mezi ostatními. Řada situací je nepředvídatelná, byla jsem překvapená, s jakými rozuzleními Veronica Rothová přišla, s některými jsem se nemohla srovnat. Celkově kniha nebyla špatná, ale občas se mi zdála zbytečně uspěchaná, nebo naopak rozvleklá. Potenciál planetárního systému a planet mi připadá nevyužitý a zasloužil by si pokračování. Uvidíme, s čím autorka v budoucnu přijde.

Vydal: CooBoo, 2018
Překlad: Tomáš Bíla
Počet stran: 392