Ursula K. Le Guinová: Proč číst fantasy…

V knize s předlouhým názvem Proč číst fantasy, jak to, že zvířata v knížkách mluví, a odkdy se Američané bojí draků najdeme devět esejí nejen o fantastické literatuře. Vydejme se na menší výpravu mezi názory a teorie známé americké spisovatelky Ursuly K.  Le Guinové.

Ursula Kroeber Le Guinová (1929 – 2018) byla americká spisovatelka poezie, příběhů pro děti a románů nejen z žánru sci-fi a fantasy. Mezi její nejznámější díla patří cyklus Zeměmoří, ale jako nejuznávanější je uváděn román Levá ruka tmy. Čeští čtenáři měli možnost jako první poznat její sci-fi sérii Hain. Vydavatelství Gnóm! se rozhodlo čtenářům nabídnout sbírku esejí a literárně teoretických textů, které vznikly mezi lety 2004 až 2009.

První stránky ze zhruba sto devadesáti patří předmluvě českého vydavatele. V nich se čtenář dozví důvod vydání a stručnou historii vzniku této sbírky. Hned poté následuje jediná ve sbírce nepůvodní esej Proč se Američané bojí draků? Ta vznikla jako přednáška v roce 1973 a překvapivě jsou některé v ní obsažené myšlenky stále platné i v dnešní době. Asi nejdelší je studie Bok po boku, tlapka v ruce – zvířata v dětské literatuře, kterou si autorka původně připravila na setkání Americké asociace knihoven. V ostatních sedmi se mimo jiné Ursula K. Le Guinová zaobírá předsudky o fantasy (i ve fantasy), rozebírá pojem young adult literatura nebo vypráví o svých začátcích a peripetiích spojených s psaním cyklu Zeměmoří.

Sbírka je doplněná bohatým poznámkovým aparátem, který dává do kontextu u nás neznámé nebo nepříliš známé knihy či spisovatele. Přesto je těžké se zbavit pocitu, že textům chybí to kouzlo, které získalo obecenstvo při sezení v přednáškovém sále a poslouchání úvah Ursuly K. Le Guinové naživo. Na základě těchto esejů to totiž vypadá, že tahle americká spisovatelka byla velice zajímavá a vzdělaná dáma, která se nebála pronášet své myšlenky a názory, i když úplně nešly s dobou a literárními trendy. Její pohled zároveň představuje určitou sondu do americké kultury, čímž rozhodně nezapře geny svých rodičů antropologů.

Sbírka Proč číst fantasy, jak to, že zvířata v knížkách mluví, a odkdy se Američané bojí draků možná nezaujme velký okruh lidí, protože zkrátka všichni nejsou oddaní fanoušci Zeměmoří nebo Hainu, ale mohla by přilákat čtenáře se zájmem o literární teorii nebo o náhled do cizí kultury. Velice rychle se totiž ukazuje, že ve spoustě věcí se čtenářská kultura v USA a České republice znatelně rozchází, a jen to porovnání by bylo námětem na samostatnou esej nebo přednášku.

Ve všech devíti příspěvcích se skrývá mnoho pravd, i když některé z nich se v textu až příliš často opakují. Jednou z nejlepších by mohlo být připomenutí, že přes každodenní realitu by se dospělý člověk neměl bát žít v souladu se svým vnitřním dítětem a nenechat si od svého okolí diktovat, co má, či nemá číst…

Vydal: Gnóm!, 2019
Překlad: Jakub Němeček
Obálka: Tomáš Kučerovský