Pomsta jednooké letkyně – bude zima, bude mráz

Nedlouho po novém vydání knihy Smrtelné stroje se nového kabátku dostalo i pokračování s názvem Pomsta jednooké letkyně. Volně navazující druhý díl čtenáře opět zavádí do originálního, ponurého světa Hladových měst.

Hester a Tom si po událostech předchozí knihy Smrtelné stroje užívají společného života. Plaví se na své vzducholodi Jenny Haniverová a vydělávají si v poklidu na živobytí. Až do chvíle, kdy zjistí, že je pronásledují fanatici z Ligy antimobilistů, a jsou následně nuceni nouzově přistát v městečku Anchorage. To se šine severní pustinou za vidinou zelené a obyvatelné Ameriky. Je to ale pravda, nebo jen fantastická báchorka? A jaká bude cena za nalezení cesty na takové místo?

Na rozdíl od předchozího dílu ztratila Pomsta jednooké letkyně něco z naivnosti vyprávění. Ta se sice ještě místy drží v některých dialozích, ale Philip Reeve tu hraje více na seriózní notu. Možná je to tím, že jeho postavy jsou nyní již starší a určité výstřelky už k jejich chování nepatří, nebo se prostě jen vypsal.

Autor se už nevěnuje tolik popisu svého světa, ale dává více prostoru postavám. Sice zavede čtenáře do nových krajů – zapadaných sněhem a sužovaných krutými mrazy –, přesto jsou v popředí hlavně Hester s Tomem. V jejich případě se také zlepšila role hybatelů děje – působí nyní mnohem aktivněji a člověk nemá tolik pocit, že se nechají jen vláčet událostmi v knize.

Tom i Hester jsou již plnoletí, a tak přicházejí na přetřes i poněkud dospělejší témata. Phillip Reeve se jich zhostil se ctí, zároveň tak ale trochu zpochybnil, kdo je jeho cílovou skupinou. Neznamená to, že je kniha slovně či obsahově nevhodná pro mladší čtenáře, kterým je určena, přesto od podobné knihy čekáte něco jiného. A v tom možná tví kouzlo autorova psaní, kterým si získal srdce čtenářů po celém světě. Jeho bezprostřednost a fakt, že dospívajícím nenasazuje růžové brýle ohledně běžného života, spolu s přímočarostí a přiměřenou jednoduchostí vyprávění vytváří lákavou a čtivou kombinaci, která leckdy překvapí. A k tomu všemu ještě připočtěte originální kulisy, které učarují i dospělým. Je to zkrátka zábavné a dobrodružné čtení, kterému nechybí ani kapka romantiky a dramatu.

Pomsta jednooké letkyně v mnoha ohledech předčí první knihu z čtyřdílné série Kroniky hladových měst. Je důkazem toho, že autoři – stejně jako jejich postavy – se vyvíjejí.

Vydal: Mladá fronta, 2019
Překlad: Dominika Křesťanová