King of Scars – jak se vydařil návrat do Ravky?

Už od oznámení data vydání byla novinka od Leigh Bardugo jednou z nejočekávanějších young adult knih letošního roku. Když pak autorka pustila do světa obálku, nejeden fanoušek slintal blahem. Kniha má totiž krásný, černozlatý motiv, který působí takřka ikonickým dojmem. Je to zkrátka kousek, po němž v krámě jednoznačně sáhnete.

Mladý král Nikolaj Lantsov se snaží, aby se jeho země co nejrychleji vzpamatovala z nedávné občanské války, zároveň tajně zbrojí, aby se Ravka ubránila případným vpádům okolních zemí. Do toho se potýká s vlastní temnotou, kterou v něm zanechal Darkling (Temnyj), s nesouhlasem některých obyvatel s novými zákony a řadou dalších drobností jako například s nově vzniklou fanatickou sektou a nahodile se objevujícími zázraky po celé zemi.

V druhé dějové lince pak spolu s Ninou – jednou z hrdinek dilogie Šest vran – čtenáři objevují tajemství kruté, sněhem pokryté Fjerdy. Nina se snaží pašovat do Ravky tamní Griši, kterým by z rukou Fjerdanů hrozila smrt. To vše do té doby, než ji hlasy mrtvých zavedou do znepokojivých míst, kterým se vyhýbají i místní, pokud to jde.

Samotná premisa příběhu je prostá, ale dostačující. V první polovině se hodně mluví a intrikuje, v čemž autorka vyniká. Už tady ale můžete narazit na menší problém – Nikolajova dějová linka je totiž mnohem zábavnější než ta Ninina, a to navzdory tomu, že dění ve Fjerdě je z objektivního hlediska akčnější a napínavější. Přesto je čtení o Nikolajovi a jeho suitě příjemnější. Možná proto, že celou řadu králových společníků čtenáři znají z předchozí trilogie Griša. Nebo je to možná díky vzájemným slovním přestřelkám a emocím, které autorka vkládá do činů postav, namísto do jejich slov, čímž vytváří mnohem hlubší a hutnější atmosféru. Tomu napomáhají i šokující věci, které Leigh Bardugo napíše jen tak, jednou krátkou větou, a nechá čtenáře i postavy, aby se s tím vyrovnávali po svém. V Nikolajově linii se v první půlce King of Scars autorka ukazuje takřka ve vrcholné formě. Ale…

Zhruba v polovině knihy dojde ke zcela zbytečnému – a v rámci nastavení světa Griši i nepochopitelnému – deus ex machina momentu a od té doby jde všechno do kopru. Jako by člověk najednou četl úplně jinou knihu a vrátil se do dob autorčiny prvotiny (Griša: Světlo a stíny) se všemi nešvary, které k tomu patří. Najednou už nejste v originální, svěží young adult, ale v typické, tuctové knize pro dospívající, kterými přetékají police v knihkupectvích. Jste nuceni sledovat, jak se postavy nově učí ovládat své dovednosti, jak dělají hloupá a zbrklá rozhodnutí, která vůbec neodpovídají jejich předchozímu chování – to vše proto, aby to zapadlo do děje tak, jak autorka potřebuje.

Leigh Bardugo si možná byla vědoma, že další (a opakované) učení je klišé, a tak to vzala pěkně z rychlíku, čímž ale dosáhla pouze toho, že vše působí ještě nevěrohodněji a uspěchaněji. Kromě toho se tu objeví nové pravidlo jejího světa, jak králíka z klobouku si vytáhla zcela novou, přesto klíčovou postavu a finální „velký“ zvrat průměrně sečtělý čtenář odhalí přinejlepším v první třetině knihy. Celý závěr King of Scars působí velice uspěchaně a zanechává trochu obavy, zda dvojka nebude jen nastavovanou kaší a opakováním autorkou již jednou využitého motivu.

Kniha je přesto napsaná velice čtivě a Leigh Bardugo zůstává věrná svému smyslu pro detail, emoce a dramatično, který si vypilovala v dilogii Šest vran. Bohužel tentokrát ji ale ani výtečné řemeslo a skvělé postavy neuchránily před pořádným přešlapem. Člověka to nutí k otázce, co se v průběhu tvůrčího procesu stalo, když kniha působí, jako by ji psali dva různí lidé – první polovina je úžasná a splňuje vše, co čtenář od autorčiných knih očekává. Druhá je pak jen hořkým zklamáním.

V rámci young adult je tak King of Scars stále lehce nadprůměrným dílem, ale v rámci bibliografie Leigh Bardugo je spíše průměrný. Možná že však za ono zklamání, které z knihy pociťuji, mohou až nerealisticky vysoká očekávání po vynikajících Šesti vranách, které tak stále drží prvenství v autorčině tvorbě.

Vydal: Hachette Children’s Group
Počet stran: 512
Cena: 445 Kč