Adrienne Youngová: Klan

Dva znepřátelené klany, které bojují za čest svého boha. Eelyn žije jako otrokyně u nepřítele. A mezi nimi je i její bratr, kterého považovala za mrtvého.

Eelyn na bitevním poli zahlédne svého bratra, který měl být už pět let mrtvý. Zprvu si myslela, že ji Sigr poslal bratrovu duši, aby ji zachránila, ale když ho znovu uvidí, rozhodne se vydat za ním. Její bratr Iri ji však odhání a Eelyn se nechce vzdát, proto ji Iri musí zajmout. Skončí jako dýr, otrokyně nepřátelského kmene. Po prvotním šoku jí dochází, že Iri podvedl a zhanobil svůj lid, a musí se s tím vypořádat. Začnou také nájezdy Herjů na oba klany a ztráty na životech jsou ohromné. Jediná šance na přežití spočívá ve spojení klanů, ale dlouholetá nenávist se nepřekonává snadno.

Sedmnáctiletá Eelyn je velmi bojovná a zmítá se mezi klanovými přesvědčeními a city ke svému bratrovi Irimu. Čím déle pobývá v nepřátelské vesnici, tím více zjišťuje, že se jejich klany tolik neliší. Bojovník Fiske by pro Iriho udělal cokoliv, proto Eelyn nezabil a nakonec ji i koupí. Navzdory okolnostem mezi nimi zafunguje přitažlivost. Jejich vztah je ovšem nenucený a bez citových výlevů. Iri sestru chápe a má ji rád, ale od Rikiů by neodešel, za což si od ní vyslechne nejednu ošklivou poznámku. Smrt je pro hrdiny téměř každodenní chleba, neberou si servítky a dvakrát by neváhali pro přežití zabíjet.

Příběh nemá přesné časoprostorové zasazení, odehrává se někde v severské zemi v dávných dobách, soudě podle užitých nástrojů. Čtenář se ocitá ve světě dvou válčících klanů, které mají vůči sobě hluboko zakořeněnou nenávist. Klan Asků vytvořil bůh Sigr, který je přišel z moře ochraňovat před zlou bohyní Thorou. Klan Riki vznikl z lávy a skály bohyně Thory, a když se to Sigr dozvěděl, začal žárlit a napadl Thóru a její lid. Mezi klany tedy panuje nevraživost a každých pět let vyrážejí bojovat o čest svého boha. Klan Herjů je záhadný, někteří se domnívají, že vykonávají vůli jiného rozzlobeného boha. Dříve, když se zjevili, především zabíjeli, ale teď se jejich chování změnilo a rabují a berou s sebou zajatce.

Klan patří do young adult fantasy, takže o velké drsňárně mluvit nelze. Některé scény však drsné jsou a umocňují tak svébytný ráz příběhu. Fanoušci bojových scén si na své moc nepřijdou, jelikož boje jsou povětšinou pojaty jako bojová vřava. Zápasy jeden na jednoho autorka moc často nepopisuje, a pokud už k nim dojde, většinou to vyřeší rychle. Velkou část vyprávění zabírá život Eelyn jako otrokyně v nepřátelské vesnici, až ke konci se čtenář dostane i mimo ni. Autorka životy lidí hezky vykreslila. Výsledek závěrečné velké bitvy je však předvídatelný.

Adrienne Youngová napsala čtivý román bez složitých souvětí. Čtení můžou narušovat jen občasné překlepy, chybějící písmenka a špatné koncovky. Příběh vypráví Eelyn, převažují v něm vnitřní monology. Autorka dobře rozložila dialogy a vnitřní monolog, takže se zde nevyskytují rozsáhlé popisné pasáže. Text je obohacený o slova ze staronorštiny a islandštiny. Příběh se zdá přímočarý, bez komplikovaných vedlejších linií. Vyprávění hezky plyne, zápletka a chování postav působí logicky.

Klan doporučuju těm čtenářům, kteří chtějí zakusit severskou atmosféru bez přílišné drsnosti.

Vydalo: Fragment, 2019
Překlad: Ondřej Kratochvíl