Steven Lochran: Město nikdy nekončící noci (Paladero 2)

Literární recenze / 13.2.2019 /

Pečovat o stáda dinosaurů nebo mamutů? Hrát si na honěnou s tyranosaurem rexem? Jezdit na hřbetě hromového ještěra, šavlozubé čičiny nebo tundrového medvěda? Pro paladery žádný problém. Josh už má svůj sen stát se jedním z paladerů na dosah, ale zase mu do toho vstoupí nové dobrodružství.

Josh Sarif a jeho druzi Hrdina a Drake splnili náročnou zkoušku a z učedníků se stali paladery – začátečníky. Před nimi je ještě dlouhá cesta, než se stanou plnoprávnými členy. A ta začíná výcvikem, ke kterému se mají odebrat na Hvězdnatá pole, kde se budou rok věnovat shánění mamutích stád. Na jejich cestě je bude doprovázet i Joshův kámarád Edgar, aby se něčemu z paladerského řemesla přiučil. Během čekání na loď v Srpkové zátoce dojde k nečekanému pirátskému útoku, kterému padne za oběť mnoho obyvatel. Edgar s mnoha dalšími je unesen. To Josh Sarif nemůže nechat jen tak a spolu se svými dvěma druhy se vydá ztraceného kamaráda hledat.

Josh by z fleku mohl nastoupit do Nebelvírské koleje v Bradavicích, protože plně spojuje její kritéria. Chybí mu pud sebezáchovy, do nebezpečí skáče po hlavě, o svých činech nepřemýšlí a je impulzivní. Zadek mu zachraňují Hrdina a Drake, ale hodně často všechno vyřeší náhoda nebo setkání s novou postavou, která pomůže. Jeden by řekl, že tenhle puberťák se už stihl poučit, kam ho jeho ukvapenost může dovést, ale opak je pravdou.

Druhý díl série Paladero jede na vlně přátelství a dobrodružství. Netypičtí kovbojové, kteří pasou dinosaury či mamuty, se tentokrát vydávají na výpravu ve stylu Pirátů z Karibiku. V Městu nikdy nekončící noci nechybí magie a nadpřirozené bytosti. Kromě toho dostala velký prostor i otázka Joshovi minulosti, neboť patří k několika málo přeživším nevysvětlitelné zkázy ostrova Daheed. Se svou rodinou se setká i Drake, který si musí pár věcí nejen s nimi, ale i sám se sebou ujasnit. Právě rodina, rodičovská láska a věci okolo jsou dalším důležitým pilířem tohoto příběhu.

Australskému spisovateli Stevenu Lochranovi se nedá upřít, že má velice bujnou fantazii a v sérii Paladero kombinuje zdánlivě nekombinovatelné. Absolutně se nedá předvídat, co se v knize objeví a jaké prvky smíchá dohromady. Výsledek je každopádně mnohem lepší, než když Pejsek s Kočičkou vařili dort. Dobrodružství odsýpá svižně, zvraty jsou nečekané a nepřátelé hroziví.

Druhé Paladero už na dálku nechává znát, že je to dobrodružství pro mladší čtenáře. Doprovodné ilustrace od Milenka Tunjice velice věrně ztvárňují postavy. Písmo je větší a řádky jsou dál od sebe, aby se lépe četly dětem. Ostřílený čtenář se bude pouze pobaveně usmívat, protože Město nikdy nekončící noci si uchovává naivní atmosféru a dětskou jednoduchost, ovšem pro cílovou skupinu to bude vzrušující zážitek.

S druhým dílem životní nástrahy Joshe a jeho druhů v žádném případě nekončí  a vlastně ani nezačínají. Jedno jejich dobrodružství skončilo, ale nepochybně mnoho jich je před nimi, protože to vypadá, že osud má s Joshem zajímavé plány. A zlo v žádném případě není poraženo.

Vydal: CPress, 2018
Překlad: Eva Kadlecová
Počet stran:  336