Kai Meyer: Kniha krve (Stránky světa 3)

Myšlenky, které ničí téměř vše. Odboj odhodlaný zachránit svět. To a mnohem víc vás čeká ve třetím díle Stránek světa Kaie Meyera.

Furia se ocitla v Refugiích noci, spolu s Faidrou Herkulskou a Siebensternem žije v táboře inkoustovců, avšak oba po ní chtějí, aby přepsala Knihy stvoření. Jen Furie má moc Knihy přepsat, ale Siebenstern má stejně jako Faidra své záměry. I nepatrná změna může mít nedozírné následky a Furie se do takového rizika pouštět nechce a je rozhodnutá vyřešit problém jinak. Také musí přijít na to, proč ji myšlenky nechaly naživu. Jako tvář Akademie byla dosazena Rachelle, ale moc má v rukou Catin otec. Akademie má pořád spadeno na odboj, ale řeší také mnohem vážnější problém – myšlenky. Postupují od nejhlubších refugií a ničí, co mohou. Akademie našla vcelku jednoduché řešení, které ale bude spoustu lidí a exlibri stát život.

Furiinou prioritou byli vždy její blízcí, především bratr Pip a Cat. Teď to však musí vybalancovat se záchranou světa. Isis má štěstí, že Duncan stojí při ní a pomáhá jí se závislostí na Absolonově knize, i když občas sama bojuje se sebou, aby mu neublížila. Cat má nedořešené vztahy v rodině, kterým moc nepřispívá její pozice v odboji a vysoké postavení jejího otce v Akademii. Rachelle Nebeská se zdá jako neutrální postava. Chce vládnout, ale také dělat to, co je správné. Čtenář tolik nezná její pohnutky, takže se mu bude i obtížněji do ní vžívat. Mezi Cat a Finnianem lze cítit loajálnost a hlubokou lásku. Velmi sympatický je jejich nepřecukrovaný nedokonalý vztah, který ale mohl dostat více prostoru.

Kniha krve je dobrodružný fantasy román, čtenář nesmí polevit v pozornosti, neboť se pořád něco děje. Příběh hezky plyne, akčních scén však není mnoho. Z důvodu množství a častého střídání pohledu vyprávění může čtenáři chybět s určitými částmi návaznost. Přehled o časové ose si udělá, až když v nové části narazí na něco z předcházející. O dost přehlednější je to ke konci románu. V určitých částech knihy jsou některé dějové linky dále od sebe, což zapříčiní buď ztrátu napětí či zájmu, nebo čtenář může zapomenout, kde danou postavu přestal sledovat. Objevují se zde časové a příběhové paradoxy, například myšlenka o knize v knize v knize. Také propojení a fungování světa mezi stránkami, refugii a reálným světem zůstává trochu opředeno tajemstvím.

Kai Meyer napsal příběh ve třetí osobě se střídajícími se pohledy hlavních aktérů. Poměr dialogů a popisů je celkem vyvážený. Uštěpačné poznámky Furiiny zobáknihy opět vnášejí do příběhu humor, jinak spíše převažuje vážnější atmosféra. Kniha se dobře čte, i přes častější výskyt složitějších souvětí a navzdory komplikovanější zápletce.

Ze série zlato získává druhý díl Noční země. Přijde mi nejlépe propracovaný, čtenář se víc sblíží s postavami, akčnost a napínavost nechybí, příběh ke konci hezky graduje. V prvním díle Stránky světa se čtenář především seznamuje s bibliomantským světem a postavami. Ve třetím díle se rozvětvené dějové linky sbíhají zpět do hlavní, ale konci chybí vystupňování a napětí. Závěr je dobrý, ale umírněnějšího rázu. Pro čtenáře nemusí být snadné se do hrdinů vžít, jelikož jsou pořád v jednom kole. Celá trilogie má zajímavé a dobře zpracované dějové linky. Knihy se dobře čtou a bibliomantský svět je dobře promyšlený.

Sérii Stránky světa bych doporučila knihomolům, kteří si chtějí přečíst originální kreativní dílo o knižním světě.

Vydalo: CooBoo, 2018
Překlad: Kristýna Wanková