Žoldnéři fantazie 9 – Na stopě zločinu

Literární recenze / 25.1.2019 /

V roce 2018 vyšel už devátý sborník povídek Žoldnéři fantazie vzešlý z literární soutěže pořádané nakladatelstvím Straky na vrbě. Jedná se o povídky s nejvyšším bodovým ziskem, které jejich autoři zaslali do soutěže do konce května 2017. Podtitul sborníku tentokrát zní Na stopě zločinu

Do sborníku Žoldnéři fantazie – Na stopě zločinu se dostalo jedenáct nejlepších povídek z celkových pětapadesáti od víc jak čtyř desítek autorů. Někteří se zapojili poprvé, jiní jsou už ostřílení soutěžní matadoři. Dvanáctičlenná porota, složená ze spisovatelů, knihkupců, básnířky, historičky a larpařky, jednotlivé příspěvky zhodnotila (ale nikde není psáno dle jakých kritérií) a nejlepší z nich se dočkaly svého místa ve sborníku v pořadí od té nejúspěšnější.

Tou je To mám po dědovi! od Karla Doležala. Jedná se o čtivou akční městskou fantasy, která se odehrává v Praze, kde není problém se zaplést do vyšetřování zločinu mezi démony. Zrovna tomuhle příběhu by velice slušel delší rozsah.

Další dvě místa obsadili Tereza Holubová s povídkou Jako květina rozzářená magií  a Jan Hamouz a jeho Cvrdlikáček. Hodnocení je záležitost individuální a každému se může líbit něco jiného.  Některé práce jsou nenáročné a zapomenutelné. Jiné čtivé, ale bez zajímavých nápadů. I rozdíl ve vypsanosti jednotlivých autorů se liší a ne každému čtenáři může být jejich vyjadřovací styl po chuti. Přesto Žoldnéři fantazie přinášejí příležitost pro začínající psavce a čtenářům nabízejí možnost zjistit, koho by bylo dobré sledovat do budoucna.

Se zajímavou a opravdu detektivní zápletkou přichází Pozdravujte Rouz, fantasy western Meriwethera Buchanana. Jeden z nejsympatičtějších hlavních hrdinů se dá pro změnu najít v mrazivém příběhu Lékařské tajemství od Tomáše Laubeho. Skoro klasickou detektivku situovanou do „viktoriánského“ období stvořila Eliška Hřebenářová. Její Kukačka má rozhodně své kouzlo.

Součástí sborníku Žoldnéři fantazie jsou i výsledky kreslířské soutěže.  Vítězové byli vybráni na základně veřejného hlasování a zároveň někteří získali zvláštní místo na základě hlasování zkušenějších kreslířů. Ovšem to stále ještě není všechno, co se dá při otevření Na stopě zločinu objevit. Součástí je i tradiční povídka od hostujícího spisovatele a v tomto případě i porotce soutěže Míly Lince, který zároveň svým vlastním vzdělávacím stylem napsal i závěrečnou stať Prokurátoři, inkvizitoři a další.

V současné době už jsou známy nejúspěšnější povídky desátých Žoldnéřů fantazie a několik následujících měsíců je možné posílat nové povídky do následujícího kola soutěže. Kdo se prosadí a nad kým se uzavřou hluboké vody české fantasy?

Obsah:
Karel Doležal – To mám po dědovi!
Tereza Holubová – Jako květina rozzářená magií