Prsten Nibelungův – tragédie, která započala hloupým žertem

Jeden prsten vládne všem,

jeden jim všem káže…

… pardon, špatný příběh. Vlastně počkat… Kdepak, je to správný příběh!

Byl jednou jeden zlatý valoun, povalující se na dně Rýna. Z něj byl v rudých ohních výhní Nibelheimu vykován prsten. Ten propůjčoval svému nositeli neuvěřitelnou moc a schopnost ovládat hordy skřetů z Nibelheimu – Nibelungy. Avšak za strašlivou cenu. Zlatý šperk stihla kletba: kdo ho spatří, ten po něm zatouží a nebude mít pokoje, dokud ho nezíská. Ovšem prsten svému pánovi přinese vždy jen záhubu. Roztočil se tak kolotoč větších i menších tragédií – včetně soumraku bohů – plný zrad, vražd, nápojů lásky, vynucených svateb, krvesmilstva a porušených slibů…

Prsten se nakonec dostal do rukou Siegfriedovi, statečnému rekovi, který by mohl jeho prokletí jednou provždy zlomit. Spolu s ním získává také diadém, který ho činí neviditelným a propůjčuje mu možnost měnit podobu. A abych nezapomněla – aby se Siegfried stal právoplatným hrdinou, musel nejdříve skout z úlomků meč svého otce.

Pokud jste dočetli až sem a začali kroutit hlavou, jaká jsou ti Nibelungové vykrádačka, vězte, že hrdinský epos Píseň o Nibelunzích je jednou z nejstarších dochovaných písemných památek germánského původu a pochází ze 13. století. S tímto příběhem jste se mohli setkat v několika rozličných podobách. Zmíním například nepříliš zdařilou knižní trilogii Nibelungové od Wolfganga Hohlbeina, nebo vlažně přijatý dvoudílný film Království prstenu z roku 2004. Většina adaptací se soustředí pouze na život Siegfrieda, takže čtenář/divák nemá šanci zjistit, jak vlastně onen prokletý prsten vznikl – a proč.

A pak je tu slavná čtyřdílná opera Richarda Wagnera. Opera, která je svým zpracováním tak náročná, že se nedá hrát celá najednou, neboť by takové představení mělo několik hodin (pokud si myslíte, že z ní nic neznáte, poslechněte si tuto skladbu). A podle této opery vznikl komiks Prsten Nibelungův, jehož tvůrcem je Philip Craig Russell. Ten se stejně jako sám Wagner zaměřil hodně na události předcházející Siegfriedovu narození, které tvoří dobrou polovinu celé knihy. Jak už to tak bývá, na počátku všeho byla hloupost – obyčejný, nejapný žert, který přešel v tragédii, která stála život mnohé lidi a bohy napříč generacemi.

Russell s předlohou pracuje citlivě. Staré eposy byly na dnešní poměry naivní, jak co do charakterů jednotlivých postav a jejich motivací, tak i co se týče řešení většiny situací – smrt je očividně všelék. Na druhou stranu však zůstávaly překombinované co do rodinných vztahů, božských zásahů a nevěrohodných náhod. To vše zůstává i v komiksu, přesto nepůsobí příběh hloupě. Občas sice může vyznít lehce zkratkovitě, ale to lze přičíst na vrub předloze. Nechybí tu jistá teatrálnost a slušná porce hrdinského patosu. To vše má své kouzlo, umocněné navíc malebným jazykem použitým v textu. Ten vám dá pocítit starodávný majestát velkolepého mýtu. A občas si v něm autor i překladatel lehce zaveršovali, což také působí „dobovým“ dojmem.

Jedinou výtku tak mám ke kresbě, respektive ke coloringu, který mi bohužel k jejímu stylu místy nesedl. Jeho jednoduchost, ať už v použitých barvách nebo stínování, občas některé panely ubíjela. Russell využívá hodně šrafování a barevnost se mi občas zdála nadbytečná – vzpomínky postav, které byly nakresleny pouze černobíle, ukázaly, že Russellova kresba je precizní. Barvy však tento dojem nezřídka setřely.

Přesto je však Prsten Nibelungův úžasný epos, který v sobě snoubí vše, co bychom od dobrého příběhu mohli očekávat, a navíc se věrně drží předlohy. Komiksová podoba ho může přiblížit novým čtenářům, kteří se tak budou moci ponořit do hlubin dávného mýtu, který inspiroval i jednoho nejmenovaného spisovatelského velikána.

Vydal: Comics Centrum, 2018
Přeložil: Alexandra Niklíčková
Vazba: vázaná s přebalem