Kristina Haidingerová a Honza Vojtíšek (eds.): Může se to stát i vám

„Může se to stát i vám“ aneb horory ze života. Třináctka česko-slovenských autorů a autorek extrémní literatury udeřila podruhé. A nebála se přitvrdit. V zatuchlých sklepeních či potem a krví páchnoucích bytech vašich sousedů rozehrála morbidní divadlo, v němž místa se špatnou pověstí, kostlivci z minulosti nebo duše zemřelých jsou pouhými kulisami. Hlavním aktérem se stává samotný člověk, jeho slabosti a posedlosti, které brzy dostihnou i vás…

 

Jak již uvedená anotace napovídá, čtenář dostává do rukou tematickou sbírku povídek pokoušející se představit české a slovenské hororové autory, která je stejně jako kniha Ve špatný čas na špatném místě zaštítěna tradičním setkáním žánrových fanoušků známým jako HorrorCon. Protože podobných povídkových sbírek příliš nevychází, jedná se o chvályhodný počin pro čtenáře, kteří před digitálním světem stále ještě raději sáhnou po klasické papírové knize – navíc pokud tipuji správně a za rok se dočkáme dalšího svazku této edice, určitě by tato knižní řada neměla uniknout pozornosti jako kontinuální reprezentativní průřezovka současnou hororovou scénou.

V knize je třináct povídek, které mají kromě žánru společné i to, že se k němu snaží přistupovat spíše civilnějším zpracováním a hrdiny jsou opravdu víceméně obyčejní lidé, kterým se v souladu se zvoleným názvem stanou nepěkné věci, což určitě není na škodu. Sbírka tím ze čtenářského pohledu drží více pohromadě, a když už se některý autor rozhodne tuto šablonu opustit (konzumní slasherovka Killershow), působí to spíše rušivě.

Rozsah jednotlivých povídek se pohybuje okolo dvaceti stran, takže není příliš prostoru na rozehrání větších dramatických partů, ale i tak se autorům daří v tomto úzkém limitu představit postavy, budovat atmosféru a úspěšně povídku dotáhnout do více či méně očekávaného konce.

Témata jednotlivých povídek jsou poměrně různorodá – někdo si vystačí pouze s podrobnějším popisem subjektivních pocitů hlavního hrdiny, další přidávají nadpřirozené hororové motivy (Bludičky, Ztuchlina) nebo sáhnou po osvědčené klasice z kulis vězeňských lágrů (Ty víš…).

Osobně mě nejvíce zaujala Ashley Carriganová, ze které je nejen díky popkulturním odkazům poznat záliba autora Dominika Fialy v žánru a v díle Stephena Kinga. Je sice o stupínek drsnější a naturalističtější než ostatní, ale není to na škodu, protože hlavní hrdince při cestě za spravedlivou odplatou nelze nefandit.

Za zmínku stojí také Druhá šance zpracovávající „klasického rodinné drama“, kde Kristina Haidingerová zajímavým způsobem využívá klišovitých jazykových přirovnání zombie ke konzumentům drog. Do třetice si ještě zaslouží zmínit povídka Sama doma od Miroslava Pecha, která dokáže vyvolat ten správný tísnivý pocity bezmoci a zvědavost, jak celý rozehraný příběh dopadne.

Všeobecně platí, že povídky mají vzestupnou tendenci, ale může se jednat jen o subjektivní pocit, kdy mi druhá polovina knihy byla tematicky bližší. Každou z povídek uvádí ilustrace ušitá na míru a stojí za to se k ní po přečtení vrátit, když už čtenář ví, co všechno na ní díky znalosti předlohy dokáže najít. Na konci pak tradičně nemohou chybět stručné medailonky autorů a výtvarníků.

Dostáváme se tedy k závěrečnému zhodnocení. Povídky nejsou špatné, vzhledem k omezenému rozsahu toho většinou ani příliš více rozehrát a uspokojivě uzavřít nelze, ale větší část z nich kolem čtenáře spíše tak nějak proběhne a v paměti nezůstane. Možná by stálo za to dát někomu z autorů trochu větší prostor a zařadit i nějakou delší novelu, do které by bylo možné se pořádně začíst.

Autorská sestava mi čistě podle jmen (tedy v rámci již publikovaných a zavedených autorů) připadá o něco slabší než první kousek z edice (S. Doseděl, M. E. Pocha ad.) a určitě by nebylo na škodu oslovit některého ze zkušených spisovatelů, aby přispěl se svou trochou do mlýna a knihu podpořil svým jménem (Jenny Nowak skončila u předmluvy a Františku Vrbenskou máme spojenou spíše s jinými žánry). V této podobě sbírka fanoušky žánru neurazí, ale ani příliš nenadchne, aby se k ní opakovaně vraceli. Jako ideální nenáročný doplněk na cesty, když člověk potřebuje vypnout a nějak se zabavit, ovšem poslouží spolehlivě.

Ukázka

Kniha obsahuje tyto povídky:
Ty víš… (Honza Vojtíšek)
Na kolejích stála (Miro Švercel)
Ztuchlina (Hanina Veselá)
Sama doma (Miroslav Pech)
Killershow (Roman Bílek)
Bludičky (Lucia Jedinečná Barthová)
Bílé díry (Jozef Karika)
Dům u mostu (Františka Vrbenská)
Ashley Carriganová (Dominik Fiala)
Prstoklady (Anna Šochová)
Škvíra (Tomáš Marton)
Lógr (Petr Boček)
Druhá šance (Kristina Haidingerová)

Vydal: Netopejr v edici Horrorcon, 2018
Žánr: horor
Vazba: brožovaná
296 stran / 229 Kč