Rick Riordan: Loď mrtvých (Magnus Chase a bohové Ásgardu 3)

Po Prastarém meči a Thorovu kladivu připlouvá do světa Magnuse Chase a bohů Ásgardu Loď mrtvých. Ve třetím díle o severských polobozích, valkýrách a úkladech lstivého intrikána Lokiho od amerického spisovatele knih pro mládež Ricka Riordana konečně vrcholí příběh einherje Magnuse Chase, syna boha Freye.

Časy, kdy puberťák Magnus po smrti své mámy žil na ulici mezi bezdomovci, jsou už dávno pryč. Teď sdílí Valhalu s dalšími padlými severskými polobohy a občas pro své božské příbuzné vykoná nějaký ten hrdinský skutek jako zastavení vlka Fenrira nebo vrácení Thorova kladiva. Nejtěžší a nejdelší úkol má stále před sebou, protože se mu stále nepodařilo zastavit intrikána Lokiho. Aktuálně hrozí, že Loki jako kormidelník vypluje na lodi z nehtů mrtvých – Naglfaru. Tím rozpoutá ragnarök, což je sice událost nevyhnutelná, na kterou einherjové trénují do padnutí každý den, ale pokud by se konec známého světa dal odložit, nebylo by to na škodu.

Kromě Magnuse se v románu Loď mrtvých vracejí další kladné i záporné postavy. Nechybí pestrá sestava jeho spolubojovníků a spolubydlících ze stejného patra Valhaly, která dostane překvapivě dost prostoru a odhalí svou minulost. Magnus se rozhodně neobejde bez svého věrného meče Jacka, jenž se mu bohužel zaláskoval do jedné řecké mečice, která se občas proměňuje v propisovačku. Úplně stejně jsou nepostradatelní jeho kamarádi Blitzen, Hearthstone, valkýra Sam a její sourozenec Alex. Svůj prostor má i Loki jako hlavní záporák, ale ten rozhodně žádné větší představování nepotřebuje, i když stojí za zmínku, že nemá problém sehnat spojence pro své mocenské plány.

Závěrečný díl trilogie ze světa severských bohů potvrzuje, že americký spisovatel Rick Riordan umí chytlavě psát nejen pro mládež. Sarkastický humor a naprosto zdařilé implantování starých mýtů do moderního světa pobaví i nejednoho dospělého čtenáře. Vždyť kde jinde se dá potkat valkýra v hidžábu? Kde se hrdinové plaví na Velkém banánu? Kde hostitelé řeší, jestli jsou trpaslíci halal? Kde si jedna z hlavních postav může vybrat, jestli zrovna chce být klukem, holkou, mrožem nebo gorilou? Ač Loď mrtvých patří k nadprůměru žánru, ze všech knih téhle série patří k nejslabším. Zároveň se jedná o jedno ze slabších zakončení v konkurenci řeckých, římských a egyptských pantheonů, což je svým způsobem pochopitelné, protože Magnus je přeci jen víc léčitel než bojovník. Na jemnost řecké tsunami Percyho Jacksona zkrátka nemá, ale jaká je asi šance, že by v téhle sérii mohl mít syn boha Poseidona své cameo?

Všechny knihy Ricka Riordana patří sice do šuplíku pro mládež, ale dají se číst napříč generacemi. Autor naprosto dovedně kombinuje reálný současný svět s mytologickými příběhy, a proto svým čtenářům dopřeje i krapet vzdělání ve starých náboženstvích. Tyhle příběhy zároveň dokážou zkombinovat téměř nekombinovatelné a naprosto zásadním způsobem zatočit se zažitými stereotypy a neuvěřitelně přestavět politicky korektní propagandu. Přesto je lepší začít pentalogií Percy Jackson, protože pozdější knihy na ni více či méně různě odkazují. A tak začíná zase jedna knižní závislost.

Vydal: Fragment, 2018
Překlad: Dana Chodilová
Počet stran: 408