Kiersten Whiteová: Temnota

Lada, dcera Vlada Drakuly, ukáže, že ženy nejsou tak slabé a neschopné, jak se muži domnívají. Tato drsná princezna usiluje o právo na valašský trůn v době, kdy se ženám významné postavení neudělovalo. Osud jí ale nadělí větší potíže než jen neprávo na trůn.

Lada spolu s mladším bratrem jsou předhozeni dobyvačné Osmanské říši jako záruka poslušnosti jejich otce. Sami se snaží v cizí, nepřátelské zemi přežít. Zachrání je zaujetí Mehmeda, syna vladnouciho sultána, a když se z něj stane následník trůnu, přinese jim to nejeden problém. Ladu si najdou také stíny minulosti, které ji přinutí uvažovat, jestli se nevědomky nevzdala věci, kterou celou svou bytostí dlouho chtěla.

Lada představuje netypickou princeznu, je divoká, rázná a přímá. Někdy se může zdát krutá, ač to zamýšlí dobře nebo alespoň upřímně. Ke svému bratrovi Radovi má komplikovaný vztah a moc nehledí na jeho city, obzvláště poté, co jí život ukázal, jak mocnou zbraní se stane láska k někomu v nepřítelových rukách. Lada má velmi dobrý přehled ohledně vláken moci, a ačkoli by za své chování jako muž byla oceňovaná, jako ženě jí to respekt u mužů nepřinese.

Velmi rozdílný od Lady je Radu. V dětství byl považován za slabošského a měkkého a s postupem času se vypracoval, ale pořád mu zůstala potřeba emoční závislosti. On sám povahově není typickým mužem své doby, ale snaží se mít jiné kvality, které by jemu, jeho sestře a Mehmedovi mocensky pomohly. Jeho vztahu se sestrou nepomůže ani to, že se vzhlédne v islámu.

Čtenář z knihy nezjistí nic o charakterovém vývoji Mehmeda a ani nemá moc příležitostí sledovat, jak se spřátelil s Vladovými dětmi. Vztah mezi Ladou a Mehmedem je pochopitelný, zpočátku sice jejich vztahu není dopřáno moc prostoru, ale později je scének přiměřeně. Chvíli milenecké drama převládá nad příběhem, ale není to nijak zdlouhavé a také to dokresluje některé situace.

Příběh se odehrává v patnáctém století na území Valašska a Osmanské říše. Osmanská říše v čele se sultánem Muradem II. se rozšiřuje dál, aby si podrobila ostatní země. Většina děje se odehrává v Osmanské říši, a tak se čtenář neustálé dozvídá různé tituly v tamní společnosti, s čímž mu pomůže seznam pojmů a postav na konci knihy, situacím je však rozumět i bez přesného vyjádření některých titulů.

Temnota se řadí k historickým young adult fantasy románům. Autorka do knihy přimíchala spoustu intrik, zvratů a emočních spletenců. V knize je hezky ukázáno, že ne na vše se dá použít hrubá síla. Hlavní postavy mají velmi dobře vystavěnou psychologii. Zápletka není nijak akční a může se zdát nezajímavá, ale postavy ji dobře podpírají.

Sama Kiersten Whiteová píše, že román je sice založený na skutečných postavách a událostech, ale zacházela s nimi volně a podle svého. Pokud čtenář zná tento úsek historie, může mít odlišný zážitek než ten, kdo ji nezná. Autorka na konci knihy v poznámkách sympaticky vysvětluje, jak postupovala při psaní, a proč je kniha, jaká je.

Kiersten Whiteová podnikla s tímto dílem odvážný krok, vezmeme-li v potaz postavení dnešní společnosti k islámu. Také se dotýká tématu homosexuality, postavení žen ve společnosti a komplikovanosti člověka.

V příběhu se střídá vyprávění Lady a Rada psané ve třetí osobě. Popisné úseky převládají nad těmi dialogovými, nejsou však tíživé a obtěžující. Vyprávění probíhá na vážnější notě a má v sobě jistou dávku syrovosti a nefiltrovanosti. Čtení nepřekáží složitě vystavěná souvětí. Příběh má volnější průběh a ke konci čtenář pociťuje napětí z průběhu událostí.

Temnotu bych doporučila nadšencům young adult, kteří chtějí trochu odlišnosti a zcela jiný zážitek.

Vydal: CooBoo, 2018
Překlad: Hana Netušilová, Kristýna Vyhlídková