Bill Willingham: Mýty 13 – Velký mytický crossover

Mýtov – utajená část New Yorku, jejímiž obyvateli byli skoro nesmrtelní exulanti z magických a pohádkových světů. To bylo dřív, než si trosky Mýtova zabralo tajemné a čerstvě osvobozené zlo. Exulanti se stáhli na Farmu… ale o tom až někdy příště. Teď přichází na řadu Velký mytický crossover! Držte si klobouky, protože tohle bude šílená jízda, která nemá obdoby.

Ve dvanácté komiksové knize ze série Mýty padla jejich domovská čtvrť ve všedňáckém světě. Někdo umřel, někdo to nevzdává, někdo truchlí a jiný se utápí v depresích. Tohle tvoří jen minimální zlomek příběhu v Mýty 13: Velký mytický crossover. Na Farmu přichází varování od neblaze proslulého podvodníka a zmetka na entou Jacka Hornera. Podle všeho existuje skupina Literárů, kteří několika tahy speciálního pera dokážou měnit svět. Jedním z nich je i Kevin Thorn, který se rozhodl zničit stávající svět a napsat kompletně nový příběh. Jenom ti nejodvážnější ho mohou zastavit.

I tentokrát má scénář na svědomí Bill Willingham a ku pomoci měl Matthewa Sturgese. O kresbu se postarala další čtenářům série známá jména jako Mark Buckingham, Russ Brown, Andrew Pepoy, Tona Akins a další. Kniha se skládá z devíti sešitů, tj. Mýty 83-85, Jack of Fables č. 33-35 a Literals č. 1-3. Série Jack of Fables česky dosud nevyšla, ale mapuje další životní osudy vyděděnce, sukničkáře a nenapravitelného podvodníka Jacka, nejen z příběhu o obří fazoli.

Hlavním záporákem crossoveru je Kevin Thorn, který pozorným čtenářům téhle výtečné komiksové série není úplně neznámý, protože už na ně na několika stránkách vystrčil svůj nos. Tentokrát se ovšem objevuje v hlavní roli. Bylo by zajímavé zjistit, jestli Bill Willingham při jeho tvoření využil něco ze svých vlastních literárních nálad a krizí, nebo čerpal inspiraci u svých píšících kolegů. Jack se vrací, aby opět mohl lhát, podvádět a skončit v posteli s bývalkou, i když jak se ukáže, jeho zářezy na posteli jsou bohaté a občas mají zajímavé následky.

Nebyl by to správný příběh o mytických exulantech, kdyby chyběla Sněhu a Wolfi. Musí se nechat, že Wolfi je v růžové ukrutně roztomilý a opravdu dlouho zůstane v paměti, protože tyhle scény asi nic dlouho nepřekoná. Kromě dalších starých známých se objevuje neskutečné množství nových postav.

Velký mytický crossover je třináctá kniha série, která vychází v českém překladu už dlouhých deset let. Za tu dobu neztratila nic ze svého šarmu. Nedílnou součástí originálně převyprávěných klasických pohádek pro současné dospělé čtenáře je humor a samozřejmě přiběhy nabité akcí. Nechybí krev ani nahota, ale hlavně nechybí bezbřehá zábava, která dává smysl. Mýty patří mezi špičku mezi grafickými romány na pokračování.  Velký crossoverový mytický nářez skončil a čtenáři nepochybně chtějí vědět, co se mezitím událo v Mýtově. Tak šup sem s pokračováním.

Vydal: Crew, 2018
Překlad: Ľudovít Plata
224 stran / 599 Kč