Siri Pettersenová: Síla

Ódinovo dítě Hirka odešla ze světa, který dlouho považovala za svůj domov, poznala svět stižený Plísní a nyní je v říši slepých považována za vyvolenou, jež probudí Sílu.

Hirka po událostech v románu Plíseň opustila svět lidí a vydala se do nového světa Dreysíl, za národem Umpiri, jenž je v Ymslandě známý jako „slepí“, krutým národem, jenž pohrdá jakoukoli slabostí a který nade vše touží znovu získat duchovní moc Sílu. A toho chtějí dosáhnout vyvražděním Ymslandy. Hirka chce válce předejít, touží Ymslandu zachránit. Dokáže ovšem krveprolití zabránit?

Hirka během svého putování mezi světy dospěla. Z nezkušené dívky se stala schopnou a samostatnou mladou ženou, která se učí, komu může důvěřovat. Vše, co zažila, ji změnilo a posílilo. V Ymslandě byla vyvrhelem, Ódinovo dítě bez ocasu, kterým by se mohla napojit na Sílu. Ve světě lidí ji považovali za výjimečnou bytost a nyní se ocitla ve světě, jehož obyvatelstvo v ní vidí nástroj, jak Sílu znovu získat. Na Hirku, jež má své chyby a slabiny, na které je ve světě slepých nahlíženo s despektem, ovšem čeká opět jen pohrdání.

Síla je závěrečný díl série Havraní kruhy, která pokračuje ve standardu předcházejících dílů, co se propracovanosti postav, atmosféry i čtivého stylu psaní týče. Hirka se učí novému jazyku, zvyklostem i boji, což tempo vyprávění trochu zpomaluje. Přiblížení kultury a společnosti nového světa však čtenářský zážitek umocňuje a zároveň tím autorka dokazuje, že má vše dokonale promyšlené. Čím víc se Hirka dozvídá a získává vyšší sebevědomí, tím se také stává silnější postavou na politické scéně světa, jenž si právě síly cení nade vše, a je odhodlanější činit mnoho nelehkých rozhodnutí.

Síle se objevují známé i zcela nové postavy. Rime je odhodlán Hirku ochránit před blížícím se zlem, po událostech Plísně je z něj však v podstatě otrok, jemuž zdánlivě nezbývá nic než přihlížet, jak se na Ymslandu žene zkáza. Hirce na její cestě pomáhají padlý Keskolail a odvážná bojovnice Skerri, s nimiž po boku vede Hirka do války ty, kdo jsou slepými považováni za méněcenné.

Havraní kruhy jsou série, která by neměla uniknout milovníkům akce, napětí, romantiky a magie. Přináší mnohá překvapení, zajímavé a propracované světy a mnoho nečekaných zvratů. Je na ní patrné, že autorka Siri Pettersenová měla vše od samého počátku promyšlené a svou trilogií chtěla poukázat na to, že pravá síla se skrývá uvnitř každého z nás, že domov je třeba chránit a že cizinec nemusí být nutně nepřítel. Zcela zaslouženě získala za své romány mnohá ocenění a čtenářům nezbývá než doufat, že se od této nadané autorky dočkáme i dalších příběhů.

Vydal: Host, 2017
Překlad: Jitka Jindřišková
564 stran / 369 Kč