Joe Todd-Stanton: Artur a zlaté lano

Poslechněte si první příběh z Bájné pokladnice profesora Brownstona, který právě vypráví o prvním z rodu, kdo se vydává na nebezpečnou cestu, aby zachránil obyvatele svého města. Zvládne však mladý Artur dojít až za severským bohem Thorem a poprosit ho o pomoc?

Artur žije v islandském městečku a vůbec to není žádný hrdina. Je malý, nosí velké kulaté brýle a neoplývá zvlášť velkou silou. Už od dětství se však vydává na dobrodružství do okolních lesů a nosí si domů zajímavé artefakty. Ať už je to Ruka času nebo pírko, které mu v nouzi zajistí ochranu – všechno si schovává. Když na jeho město zaútočí obrovský vlk a uhasí oheň, bez kterého obyvatelé brzy umrznou, všichni obviní právě Artura, že bestii přilákal svou neutichající zvědavostí. Někdo se teď musí vydat za bohem blesku Thorem a poprosit ho o navrácení tepla. Jenže po útoku jsou všichni obyvatelé zraněni… až na Artura.

Z rozsáhlého, komplikovaného světa severských bohů vybírá Joe Todd-Stanton pouze malou část, kterou pomocí ilustrací a jednoduchých vět představuje (nejen) mladým čtenářům. Dosahuje tím milého, snadno pochopitelného úvodu do mytologie. V příběhu se objevuje například bůh hromu Thor, ale ukazuje se, že i přes své vysoké postavení není všemocný. A požádat o pomoc není nic špatného. I ten nejméně pravděpodobný hrdina, jako je Artur, může dosáhnout velkých věcí. Stačí jen překonat svůj strach.

Textu je v knize málo, jde většinou o krátké, jednoduché věty. Víc ho stejně není potřeba, vše podstatné se totiž čtenář dozví z ilustrací. Ty kolikrát zabírají celé stránky od shora dolů a jsou tak detailní, že některých věcí si člověk všimne až při opakovaném čtení. Příběhu nechybí akce ani napětí, i dospělý čtenář může být nejednou překvapen, přestože jde o knihu pro děti ve věku zhruba od 8 do 12 let.

Pro ty, co hledají něco podobného Arturovu krátkému příběhu, bych doporučila Hildu (vydává taktéž nakladatelství Paseka). Modrovlasá dívenka má totiž s Arturem mnoho společného, každý z nich však zažívá jiné, originální dobrodružství.

Artur a zlaté lano sice představuje jednohubku, kterou během chvilky slupnete, je ovšem jisté, že se ke knize bude chtít vrátit. Ať už kvůli nádherným ilustracím či roztomilému, ale odvážnému hrdinovi.

Vydala: Paseka, 2018
Překlad: Naďa Špetláková
48 stran / 289 Kč