Strašidelná vagina, mluvící klacek a další bizarnosti Carltona Mellicka III.

Hororové nakladatelství Carcosa přichází s edicí Club Bizzare. Pilotním titulem se stává Strašidelná vagina – kniha pojmenovaná podle jednoho z nejslavnějších počinů amerického autora Carltona Mellicka III .

Bizarní novely a povídky Carltona Mellicka III. šokují čtenáře po celém světě už od roku 2001. U nás vychází tento autor vůbec poprvé. Nutno tedy upozornit, že pokud čtenář čeká bezduché porno nebo povrchní komedii, bude zklamán. Příběhy v knize Strašidelná vagina nejsou o tolik proklamované zvrácenosti a nesnaží se za každou cenu šokovat. Naopak, stojí na reálných životních útrapách, které jsou zobrazeny z neobvyklého úhlu pohledu, podány tou nejfantastičtější cestou, jaká by vás vůbec kdy mohla napadnout. Příběhy vykouzlí úsměv na tváři, stejnou měrou ale i dojmou či vyděsí.

S hrdiny titulní novely Strašidelná vagina čtenář nemůže než soucítit. Jsou mladí, obyčejní a hlavně hodně zamilovaní. Jakkoli se jejich trampoty zdají na první pohled hodně bláznivé, podtext se dotýká zcela civilních problémů, jako jsou věrnost nebo mateřství. Toto poselství přetrvává i ve chvíli, kdy se příběh změní ve výpravnou temnou pohádku. U této části lze navíc vyzdvihnout originalitu autorem stvořeného světa a dechberoucí popisy, za které by se asi nestyděl ani Tim Burton.

„Většina domů je z tepaného železa. Vypadají, jako by byly roztavené, pokroucené, sežehnuté. Okna jsou zvlněná a různě zohýbaná. Jedno se vydouvá ven jako bublina. Deformované jsou i dveře a dveřní rámy…. V další místnosti nacházím roztavené černé sochy lidí. Matka držící dítě, které jí z náručí odkapává jako mokré těsto.“ (Strašidelná vagina, str. 65/66)

Z trochu jiného ranku je povídka Porno v srpnu, vyprávějící o hercích pornofilmu, kteří uvíznou uprostřed oceánu. Tady čtenáři brzy mrzne úsměv na rtu. Převážná většina příběhu je pojata jako napínavý, surrealistický horror. A jde o jeden z nejlepších, jaký asi čtenář bude mít tu možnost číst (právem byla povídka publikována v ročence The Year’s Best Fantasy and Horror). I zde se můžeme přesvědčit o autorově bujné fantasii a najít za zdánlivě absurdními událostmi hlubší poselství.

Asi největší peckou je ale třetí a poslední povídka Fantastické orgie, ve které se hlavní hrdina – opět obyčejný muž – ve snaze udržet si svoji dívku dostane do války s hodně rozdováděnými mutanty.

„Tohle se dovnitř vnášet nesmí,“ upozornil mě s odkazem na prezervativy. „Dnes večer jsou zakázaný.“
„Omlouvám se,“ řekl jsem a podal mu je. „Neměl jsem v plánu je použít.“
Vyhazovač je zahodil a začal se probírat mými dokumenty.
„Kolik SPN* máš v týhle chvíli?“
„Bohužel jen jednu.“
„Jenom jednu? Tak to aby za to stála…“ (Fantastické orgie, str.134)
(* sexuálně přenosná nemoc)

Povídka tím nejzábavnějším, nejdivočejším a také nejbizarnějším způsobem vystihuje představy „normálních“ lidí o „nenormálním“ sexu. Je tak prosycena nápady, že čtenář s každým dalším odstavcem jen víc a víc valí oči.

Všechny tři texty jsou nadčasové, podtextem poplatné zřejmě jakékoli době. Vyprávěcí styl není zbytečně vulgární, ale kultivovaný, chvílemi až seriózní. Kniha dodává čtenáři potřebnou porci absurdního humoru a hlavně originality. Podobné dílo budete u nás hledat jen těžko.

Netradiční je také obálka, na které na první pohled zaujme latexová dívka, vytvořena známým americkým umělcem Edem Mironiukem. Vydařený obrázek přesně vystihuje jednu z hlavních hrdinek, což se u většiny knih bohužel téměř nevidí.

Jediné, co by šlo knize Strašidelná vagina vytknout, je její malý rozsah. Na četbu si prakticky vystačíte s jednou dvěma hodinami. Alespoň ještě dvě povídky by si čtenář zasloužil. Také font je větší, než bývá obvyklé, ale vezmeme-li v úvahu množství knih, u kterých je čtenář nucen luštit miniaturní písmo jen proto, že nakladatel šetřil na tisku, jde spíše o pozitivum.

Sečteno a podtrženo, edice Club Bizzarre dokazuje, že se na škrobeném českém literárním trhu začíná něco dít. Že jsme konečně schopni pořádně popustit uzdu své fantasii a toleranci. A že se toho ujali lidé, kteří se tomu věnovat umí a chtějí.

Vydal: Carcosa, 2018
Překlad: Milan Žáček
Obálka: Ed Mironiuk, Milan Žáček