Holly Blacková, Cassandra Clareová: Stříbrná maska (Magisterium 4)

Vedete si jako Call seznam zlosynnosti? Má už na něm pár položek, ale zabití ani smrt v něm není. Tedy jeho současné já na svědomí žádné nemá, Nepřítel smrti však mnoho. A proto je Callum momentálně zavřený v nejpřísněji střeženém vězení pro mágy, v Panoptikonu.

V Magisteriu začal další ročník školy, ale Callum Hunt u toho není. Měl by nastoupit do předposledního stříbrného ročníku, jenže po posledních událostech, při kterých zemřel jeden z jeho nejbližších přátel a kdy se provalilo, kým kdysi byl, ho střeží ve vězení. Už půl roku nevídá kromě strážných nikoho jiného a ti se s ním odmítají bavit. Tedy kromě každodenního ranního výslechu. I dnes ho k němu vedou, ale ke Callovu překvapení se setkává se svým mistrem Rufusem. O překvapení od toho dne nebude mít Call nouzi, otec ani přátelé na něj nezapomněli, a bohužel ani Mistr Joseph. Má pro Calluma speciální úkol a také prostředky, jak ho k němu donutit.

Svět Magisteria autorské dvojice Holly Blackové a Cassandry Clareové je postavený na živelné magii země, ohně, vzduchu a vody. Mimo ně existuje další nevypočitatelná síla, a to síla chaosu. Tu ovládá jen málokdo, proto si mága, který tuhle schopnost má, ostatní považují, ale zároveň se ho i obávají. Říkají mu Makar, je ochráncem ostatních a poslední záchranou proti nepředvídatelným událostem. Makarem byl i Nepřítel smrti, který však nakonec jako spousta jiných mágů účinkům chaosu propadl. Však v jiných zemích mimo Ameriku Makary rovnou raději zabíjejí. Makar je také často jedinou silou, která může porazit jiného mága chaosu.

Ve Stříbrné masce se čtenáři opět setkají se známými postavami z předchozích třech dílů, které jsou pojmenované stejně jako Stříbrná maska po ročníku, v němž se hlavní hrdinové mají zrovna vzdělávat, a také po magickém artefaktu, jenž je pro ten daný díl důležitý. Stříbrnou masku čtenáři znají od prvního dílu a ledasco vědí i o jejích nositelích. Kdo jím bude nyní? Mistr Joseph, Alex, nebo sám Callum? Všichni se v novém pokračování objeví. Samozřejmě také Tamara a otravný Jasper, nebo Tamařina sestra Ravan, která se stala ohnivým elementálem.

Děj se tentokrát do školy vůbec nepřesune, zato dojde k několika střetům mezi mágy, při kterých půjde o život, protože nikdo ani z jedné ze stran neváhá použít definitivní řešení. Román Stříbrná maska toho čtenáři však moc nového nepřinese a spíše připravuje půdu pro závěrečný díl. Působí temněji, světlých chvilek v knize mnoho není a prostor dostanou hlavně padouši a špatná rozhodnutí. Styl autorek je stále čtivý a závěr knihy se jim povedl napsat velmi překvapivě.

Příběh se mi i tentokrát zamlouval, ale k chování postav i k samotnému závěru mám tentokrát výhrady, které však jiným a hlavně mladším čtenářům vůbec nemusí vadit. Kdo má rád ztřeštěné klackovité hrdiny, magii a nepředvídatelné konce, ve Stříbrné masce a celé sérii Magisterium si určitě přijde na své.

Vydalo: Yoli, prosinec 2017
Originální název: Magisterium 4: The Silver Mask
Překlad: Pavlína Zagolová