Gena Showalterová: Alenka v říši zombií 2 – Za zrcadlem

Alenka Bellová v prvním díle série Kroniky bílého králíka zjistila ne právě nejšťastnějším způsobem, že příšery, před kterými ji i její mladší sestru Emmu otec varoval a chránil, skutečně existují. Nyní proti nim bojuje, aby pomstila smrt svých blízkých. Není v tom sama, přesto to však nestačí.

Alenka se po tragické autonehodě přestěhovala k babičce, ani tam však nebyla v bezpečí a zombie ji znovu dostihly a připravily o blízkou osobu, přestože se naučila proti nim bojovat za vydatné pomoci skupiny lovců v čele se svůdným a drsným Colem Hollandem, postrachem místní střední školy. Měla by se před ním mít na pozoru, jejich sdílená vidění je však přitáhla k sobě. Jenže se zdá, že Coleova zamilovanost je pořádně vratká, protože z počínajícího vztahu s Alenkou vycouvá, sotva se objeví jeho bývalá holka Veronica, a Ali řekne, že potřebuje pauzu. Alenka prožije společné vidění s Gavinem, dalším zabijákem zombií, který jim přijel na pomoc z Georgie, a neví, co si o tom má myslet.

Při jednom boji se zombiemi se dostane Alence do krve zombií jed a ona od té doby chřadne a běžné protilátky jí nezabírají tak, jak by měly. Má pocit, že jsou v ní dvě bytosti, a brzy začne tu druhou vidět v zrcadle – svou zombie verzi. Chtěla by ji nějak ze sebe vyhnat, ale netuší jak jinak než sebevraždou. Pro ostatní se stává nebezpečnou, protože ji občas přepadá hlad, jako mají zombie. Kvůli svému stavu se stává i velice zajímavou pro nepřátelskou organizaci Anima, která chytá zombie a experimentuje s nimi.

Léčba Alenčina stavu a vztah mezi ní a tajnůstkářským Colem jsou hlavním tématem románu Za zrcadlem. Dvojice se opakovaně hádá a udobřuje a čtenář stejně jako Alenka nevidí Coleovi do hlavy a netuší, proč se chová k Alence jednou láskyplně a jindy ji odstrkuje. Jejich vztah je zvláštní i v tom, jak se dali dohromady – díky společnému vidění. Jako by snad tohle stačilo, aby spolu kluk a holka začali chodit a měli se rádi. Z pohledu čtenáře je dost problematické jejich lásce uvěřit, působí ploše, jako fakt konstatovaný autorkou, jen věc napsaná na papíře, ale člověk ji z těch postav necítí a neprožívá ji s nimi, což je u románu pro mládež, kde je romantická linka jedním z hlavních témat, docela velký problém.

Úsměvně až nelogicky působí i celý ten boj skupinky teenagerů se zombiemi. Čtenář se nic nedozví o okolním světě, proč tuhle zombie nákazu neřeší celostátně či celosvětově vlády, vědci a armáda. Ve světě z pera Geny Showalterové se objevuje jen malá hrstka dospělých, kteří poskytují pomoc svým dětem-bojovníkům jen z pozadí, aniž by sami bojovali. Další dospělí jsou pak v organizaci Anima, ale jinak příběh vzbuzuje pocit, že hrdinové žijí v jakési bublině s uzavřeným počtem osob. Žádní sousedi, policisté, novináři, a dokonce i ze střední školy se objevují jen útržkovité scény, kde moc dalších postav kromě čtenáři známé party zabijáků zombií nevystupuje.

Pokud jste si v předchozím díle Alenka v říši zombií oblíbili podivínku Kat, zvědavou Reeve a Coleovy kamarády Frostyho a Bronxe, nemusíte se bát, i v knize Za zrcadlem dostanou kousek prostoru, nic moc nového však nečekejte, obě dvojice stále jedou na stejné vlně – dohadují se a udobřují.

Styl autorčina vyprávění nemusí vyhovovat každému – přestože jde o hororový fantasy příběh, kde hrdinové často vedou krvavé boje se zombiemi, nebere se moc vážně, dýchá z něj nadsázka a připomíná spíš parodii. A to včetně bojových scén, které působí dost neuvěřitelně. Ve čtenáři to pak vyvolává lhostejnost a na protagonistech mu nezáleží tak, jak by mělo. Hrdinka taky často promlouvá sama k sobě a asi to má vyznít vtipně, mně to spíš připadalo trapné. Jestli ale s oblibou čtete hororové dobrodružství protknuté humorem a sarkasmem, zřejmě vám román sedne.

Gena Showalterová tímhle stylem napsala už první Alenčino dobrodružství, a pokud tedy máte rádi nadlehčené středoškolské hororové příběhy s romantickou linkou a líbil se vám už úvodní díl, kniha Za zrcadlem vás pravděpodobně nezklame.

Vydal: Fragment, 2018
Překlad: Pavla Kubešová
360 stran / 329 Kč