Františka Vrbenská, Zuzana Hloušková (eds.): Žena s drakem

Literární recenze / 8.3.2018 /

Antologie českých a slovenských autorek fantasy Lehké fantazijno (často také nazývaná prostě Žena s…) láká ve svém třetím pokračování hvězdnou sestavou skutečně známých jmen našeho malého literárního rybníčku. Za všechny stačí zmínit třeba Petru Neomillnerovou či Terezu Matouškovou. Povedlo se mistryním inkoustového brku dostát své vydobyté role i v tak svázaném literárním útvaru?

Jak už je zvykem, zvíře zmíněné v názvu sbírky určuje stěžejní vlastnosti povídkových hrdinek daného dílu. Jinak tomu není ani u Ženy s drakem, která je svou ohnivou náturou předurčena vyhnout se známým klišé, jednat svobodně, chránit i ničit. Můžeme se těšit na sveřepé ženy i křehké dívky, které v sobě dříve či později tohoto bájného tvora probudí.

Jak mizí víly od Anny Šochové vypráví příběh čtvrťačky Michaly. Je to obyčejná otylejší holka z paneláku, která se více či méně utápí v depresi. Sem tam čelí šikaně ze strany spolužáků a ani doma se moc často nedočká vlídného slova. Nejen proto utíká za vílami s přáním stát se jednou z nich. A když to s vílami nedopadne, bude se muset zařídit jinak. Přestože dle mého názoru tato povídka tak docela do sborníku fantasy nepatří, přečetla jsem ji jedním dechem a dlouho na ni nemohla zapomenout.

Podobně je na tom Kreslo, které by se neztratilo ani v antologii hororu. Plíživá atmosféra povídky Zuzany Droppové směřuje k dokonale zvládnutému konci. Celé to začalo kdesi v budoucnosti, když si hlavní hrdinka koupila křeslo. Prodávající působila dost podivně a podivné věci se začaly dít i poté, co si ten kus nábytku mladá vdova dovezla do bytu. Popis rozkladu nejen její osobnosti je tak autentický, že by si povídka klidně zasloužila název Může se to stát i vám.

Za zmínku stojí ještě Šelma a ďábel Kristiny Haidingerové, kde se blíže seznámíme s další hrdinkou jejího románu Ti nepohřbení, krásnou a lačnou Brigitou. Tato povídka předchází ději Služebnice (vyšla v hororové antologii Ve špatný čas na špatném místě). Navzdory kvalitnímu zpracování obou povídek Brigitin životní příběh ten Služebničin ještě o něco málo převyšuje.

Další velmi čtivou záležitostí je kyberpunková povídka Pán pustiny Venduly Brunhoferové. Ta si získala velké plus nejen zajímavým námětem, ale také podáním, které nebrání ve čtení ani naprostému laikovi. Bývaly hacker Pavel Král se v kyberprostoru slušně vyzná. Proto se s ním rozhodl spojit i Pán pustiny – mýtus, jehož jméno ale každý vyslovuje s určitou opatrností. Teď je jasné, že existuje. A potřebuje od Pavla urgentní pomoc, než bude pro všechny příliš pozdě.

Je nutné vyzdvihnout, že se Františce Vrbenské se Zuzanou Hlouškovou opět povedlo umíchat koktejl, z něhož si vybere fanoušek kteréhokoliv subžánru fantasy. Ať už je to streampunk nebo kyberpunk, hrdinská fantasy či jde o nadpřirozeno spíše jen uhnízděné v hrdinčině hlavě, všichni si přijdou na své. I úroveň povídek je poměrně vyvážená. Což ale není až tak velkým pozitivem, protože se jedná o mírné kolísání okolo průměru. Většina povídek se po dočtení čtenáři v hlavě neusadí. Paradoxem je, že není moc chuť vracet se ani k těm povídkám, které hlubší dojem zanechaly, protože na čtenáře útočí především nepříjemnými pocity, které jejich téma vyvolává.

Povídky:
Jela Abasová: Jedno z tisíc očí
Vendula Brunhoferová: Pán pustiny