Danielle Paigeová: Ledová jako sníh

Pokud se někdy pokusíte projít zrcadlem a zapříčiníte zranění sebe i kamarádky, kterou jste chtěli vzít za každou cenu s sebou, můžete se ocitnout na klinice pro duševně choré. Tak se to přihodilo Snow. Od dětství až do současných sedmnácti let žije v izolaci pod dohledem lékařů a jediné, co jí dělá radost, je přítel a spolupacient Bale. Do prvního políbení.

Bale se stejně jako Snow dostal do Whittekarova psychiatrického ústavu, když mu bylo asi šest. Podařilo se mu zapálit dům a nějakým nedopatřením kolem něj stále něco hoří. Se Snow jsou si hodně blízcí a přátelství pomalu přerůstá v něco silnějšího. Jenže při experimentu s líbáním se všechno pokazilo. Oba skončili v ještě větší izolaci ve svých pokojích a Snow zůstala sama na své noční můry. Ale nehodlá to tak nechat, Bale je její a nechce bez něj být. Jenže když se jí konečně podaří vloudit do Baleova pokoje a sotva si s ním promluvit, Bale je unesen neznámo kam. Snow ho najde, když poslechne neznámého nočního návštěvníka vydávajícího se za ošetřovatele, a najde runový strom, o němž se jí tak dlouho zdá.

Danielle Paigeová vystudovala na Kolumbijské univerzitě a nyní žije v New Yorku. Než se začala plně věnovat psaní knih, byla scenáristkou a získala v tomto oboru i ocenění. Ledová jako sníh je první knihou, která v češtině vyšla, ale v zahraničí je často zmiňována čtyřdílná série Dorothy Must Die na motivy Čaroděje ze země Oz. Pokračování Ledové jako sníh by mělo vyjít v originále v roce 2019.

Románem Ledová jako sníh se proplétají zásadní motivy ze slavné pohádky Hanse Christiana Andersena Sněhová královna a vystupují v něm i známé postavy, jako je Gerda a Kai, loupežníci i čarodějka. Ale vše je přetvořené a získalo jiné souvislosti. Jak Snow hledá Balea, zavítá během cesty do smyšlené země Algidu, kde vedle technických vymožeností existují i lidé, kteří ovládají magii, a kde vládne zlý král čaroděj.

Snow kráčí od jednoho dobrodružství k druhému, učí se ovládat své schopnosti a také má konečně vlastní zážitky a nežije jen prostřednictvím seriálu, který sledovala v ústavu. Vše je pro ni nové, neví, komu důvěřovat a na koho si dát pozor. Často působí umanutě, je věčně rozzlobená a špatně se ovládá. Ale není se čemu divit, když její emoce držely na uzdě hlavně léky. Co pohání ostatní postavy v knize, čtenář netuší a nedá se do nich nahlédnout. Závěr knihy však některé motivy odhalí.

Celý příběh vyznívá pohádkově a Danielle Paigeová do něj vpletla kromě Sněhové královny i prvky z děl jiných autorů. Povědomé je otisknutí ze Stmívání, Hra o trůny a změny tváří, nepochopitelné lektvary jak od matinky prince Krasoně ze Shreka, či skrývání identity za maskou jako v klasickém díle Alexandra Dumase ze dvora krále Ludvíka XIV.

Ledová jako sníh je pro mě nepochopitelnou změtí uloupených věcí, které mi v příběhu vadily. Vždyť Sněhová královna nabízí sama o sobě dost materiálu pro navazující příběh. Další problém jsou romantické zápletky hned tří mužských představitelů se Snow. Bale není jediný, kdo na ni dělá oči, a sama Snow nemá moc jasno v tom, komu z nich dát přednost. Nerealistický i s přihlédnutím na později zmíněná fakta mi připadal incident, kvůli němuž byla Snow zavřená v ústavu. Stejně neuvěřitelný byl i jeden ze zvratů v závěru knihy.

Příběh je čtivý a má spád, ale knihomolové s knihovnami nacpanými přečtenými tituly stěží budou mít trpělivost číst takovou koláž. Kniha Danielle Paigeové je určená pro náctileté dívky od patnácti let, ale mohou ji bez újmy číst i o něco mladší.

Vydal: Fragment, 2017
Originální název: Stealing Snow (2016)
Překlad: Pavla Kubešová