Neil Gaiman: Severská mytologie

Literární recenze / 9.1.2018 /

Neil Gaiman se ve vlastní tvorbě inspiroval severskou mytologií hned několikrát. Postavy z norských mýtů vystupují například v Sandmanovi a hrají ústřední roli v románu Američtí bohové. Gaiman sice není žádný akademik, přesto má zdrojový materiál v malíčku a nyní se rozhodl svoji znalost zúročit a převyprávět některé z těchto starých příběhů v samostatné knize.

Severská mytologie začíná, podobně jako další autorova díla, pečlivě připraveným úvodem. Gaiman zde píše o svém dlouhotrvajícím obdivu k severským mýtům, kterými byl hluboce fascinován už od doby, kdy se jako malý kluk toulal knihkupectvím a narazil v něm na komiksové sešity s příběhy o Thorovi. Postupem času se dostal až ke zdrojům těchto vyprávění, tak jak byly zapsány v Eddách, a nikdy ho nepřestalo mrzet, jak málo se z této bohaté mytologie dodnes zachovalo. Také proto se rozhodl vytvořit tuto sbírku a šířit povědomí o těchto neobyčejných příbězích dál.

Na prvních stránkách hned za předmluvou představuje čtenářům nejdůležitější postavy severského panteonu a seznamuje je s mýtem o počátku bytí a stvoření všech devíti světů spojených mohutným jasanem Yggdrasilem. Další kapitoly se pak drží jasné chronologické struktury – vyprávění začíná stvořením bohů a lidí a končí grandiózním Ragnarökem, kterým celý svět zaniká, aby se mohl znovu obrodit v nové podobě. Většina příběhu se točí kolem tří ústředních postav. První z nich je nejvyšší z bohů Odin, ve kterém se snoubí nebezpečná a nepředvídatelná povaha s téměř vševědoucí moudrostí. Nejčastějším hrdinou vyprávění je ale hromovládce Thor a po něm samozřejmě Loki, symbol chaosu, prohnanosti a léček, jehož zásluhou se bohové dostávají do většiny problémů, ale rovněž z nich zásluhou jeho pohotového a obratného jednání vždy bezpečně vyváznou.

Kromě nich je tu k vidění množství dalších postav – od ledových obrů až po zrůdné Lokiho děti, které jednou sehrají ústřední roli při zániku světa. Kniha není příliš objemná a jednotlivé kapitoly se snaží o stručné a jasné podání konkrétních mýtů. Dozvídáme se tak například o stavbě zdi kolem Ásgardu a o tom, jak bohové získali své neobyčejné zbraně, včetně Thorova kladiva Mjölniru. Vypravíme se na svatbu falešné Freyi a na další společná dobrodružství Lokiho a Thora. Poznáme zlatá jablka bohyně Idunn a seznámíme se s tragickou smrtí Baldra. Jde o příběhy plné krutosti a zrady, ale i hrdinství, odvahy a lásky. Společným znakem všech je různorodost a humor. Snad také proto zůstávají do dnešních dnů tolik oblíbené a motivy z nich neustále pronikají do pop kultury.

Neil Gaiman má nezpochybnitelný vypravěčský talent, zásluhou zmíněné obliby severských mýtů v současnosti jsem si však ještě před otevřením knihy pokládala otázku, jestli má vůbec smysl je znovu převypravovat? Výsledek mě naštěstí mile překvapil. Nejedná se o žádnou akademickou studii ani o beletristické přepracování tématu. Autor se zde striktně drží zdrojového materiálu, a přesto dokázal podat tyto dávné příběhy jedinečným stylem, který působí moderně a zároveň neztrácí nic ze své autentičnosti a nadčasovosti.

Jedná se o oživení mýtů a legend, jejichž obsah zůstává pevně daný a autor si tak může pohrávat především se slovy a atmosférou. A právě za to má můj obdiv, protože pracovat bez omezení na originálních věcech je v podstatě snadné. Převyprávět ale něco úsporným, srozumitelným a zároveň poetickým jazykem, to není právě jednoduchý úkol. Neilu Gaimanovi se to podařilo, a i když ne každý může s jeho přístupem souhlasit, mám za to, že v tomto případě šlo o jedinou správnou volbu. Čtenáři, kteří mají rádi Gaimanův styl, si knihu spolehlivě užijí a pro ty, kteří se s těmito mýty teprve seznamují, půjde o skvělé „uvedení do problematiky“, jež se navíc pyšní úžasnou obálkou.

Originální název: Norse Mythology
Nakladatelství: Argo, 2017
Překlad: Viola Somogyi