Martin Bečan: Kaziměsti

Jen vyvolení se dozví o tajném městu ve městě. Lazar a jeho přátelé takovou šanci dostanou a ocitnou se na místě, které ještě nikdy neviděli. Kaziměsti Martina Bečana vám odhalí víc.

Vše začne ve chvíli, kdy si parta přátel všimne zvláštní tramvaje s označením 0 jedoucí do Nikam. Tramvaj zajede mezi domy, kde dříve žádný prostor nebyl. S nejistotou se Lazar, Cesmín, Parma a Zima vydají tuto novou část Olomouce prozkoumat. Vstoupí do Tunelic, kde se domy k sobě naklánějí tak, že vytváří tunel. Zde nasednou do tramvaje na Podivnou, kde se odehraje zbytek jejich dobrodružství. Město Nikde není normální město, jak brzy zjistí. Tunely z domů, masožravé kanály a ulice připomínající džungli jsou jen špičkou ledovce tohoto podivného místa. Parta přátel si však Nikde dlouho neužije, protože město začne umírat a jeho obyvatelé se ho budou snažit zachránit.

Lazar se oproti ostatním postavám v příběhu skoro vůbec nezmění. Předtím, než najde s partou Nikde, se zdá, že mají mezi sebou dobré vztahy a jsou si blízcí, ale když pozná Emu, třicetiletou překladatelku, věnuje se spíš jí než přátelům. Zamiluje se do ní a záleží mu na ní, ale přeměnami svých přátel není po prvotním zjištění vůbec znepokojen a neřeší je. V jedné důležité situaci dokonce upřednostní Emu před svými přáteli. Homosexuál Cesmín, přezdívaný Kopřiva, si v milostném životě moc dobře nevede. Chce dlouhodobý vztah, ale když se k tomu přiblíží, tak vycouvá, hledá na druhém chyby a ukončí to, aby mohl poznávat jiné.

Svérázná Parma miluje fotografování a Cesmína. Zima se schovává za tunu líčidel, růžové vlasy, fialové kontaktní čočky a nepříliš oblečení. Postavy v románu Kaziměsti jsou celkem slabé a nevýrazné. Čtenář z nich moc velký dojem nezíská, protože Ema nic Lazarovi neříká a chová se podivně. Jeho přátelé prochází změnami, ale čtenář jako by s nimi při jejich vývoji ani nebyl, protože scény s nimi jsou strohé a krátké a člověk tak s nimi necítí spojení.

Příběh se odehrává v současné Olomouci. V Nikde žijí různá stvoření, například stínky, neboli stínokrysy, které likvidují škůdce, jako jsou trilobiti, nebo paznechti, kozám podobající se stvoření, které demolují svými výskoky ulice a domy, dále zde najdeme plivníky, slepice chrlící oheň a mnoho dalších. Ptačí muž, průhledná dívka nebo čtyřruký chlapec jsou trochu extrémními připady toho, jak Nikde své obyvatele mění. Místa jako vlaky zpátky do minulosti, Sanatorium, kde lidé obelstívají a zahání pryč smrt, podnik Cikánka s mrtvou cikánkou v disko kouli a ulice Nejpodivnější dokazují, že Martin Bečan své fantazii meze nekladl.

Román Kaziměsti sledujeme z Lazarova pohledu, který se na začátku ohlíží nazpět a vypráví. Konec není úplně uzavřený, je zde prostor pro další pokračování. Popisy čtenáře nezahlcují a autor pracuje s metaforami. Dílo spadá do žánru fantasy, vyskytuje se zde i kritika společnosti.

I když má román nějaké chybičky a příběh nesedne každému, celkově z díla Martina Bečana čtenář zklamaný nebude. Knihu Kaziměsti bych doporučila čtenářům fantasy, kteří chtějí zkusit něco nového, unikátního a od českého autora.

Vydal: Fragment, 2017
Obálka: Lenka Šimečková
256 stran / 269 Kč