Francesca Simonová: Darebák David a duchové

Literární recenze / 23.12.2017 /

Kniha Darebák David a duchové americké autorky Francesky Simonové patří do její dlouhé řady populárně naučných knížek pro děti na různá témata, které spojuje osoba vypravěče – chlapce Davida. Tento díl, jak je z názvu zřejmé, se věnuje duchům a duchařských příběhům.

Ač knihu uvádí Darebák David, čtenář se s ním v tomto dílu setká jen v úvodním slově, takže se o něm nic moc nedozví (a netuším, jestli je to v ostatních knihách z této série jinak, protože se mi zatím do rukou nedostaly). Potom už následuje množství historek a postřehů o tom, co se o duších povídá a traduje. Jelikož existence duchů je těžko prokazatelná, spousta odstavců začíná slovy jako: prý, tvrdí se, říká se, věří se, lidé si myslí…

Darebák David a duchové nenabízí čtenáři ucelený příběh, ale především postřehy a výňatky o tom, co se na různých místech světa o duších vypráví, a o místech, kde se prý duchové objevují. Čtenář se dozví i o dalších příšerách, které autorka mezi duchy řadí – nejen všelijaké skřítky, ale i rumunské strigy či irské banshee. Francesca Simonová se nezapomněla zmínit ani o zlém duchovi poltergeistovi a jeho údajných zjeveních, věnovala mu rovnou celou kapitolu.

Samostatnou kapitolu si urvali také duchové zvířat a samozřejmě i svátky na oslavu mrtvých – od Halloweenu až po české Dušičky, zmíněny jsou však i japonské a čínské svátky. Autorka si všímá i americké posedlosti tabulkou Ouija a odhalenými podvody, kdy se lidé snažili vydělat na tom, že přiměli ostatní věřit, že mluví s duchy, nebo že se někde duchové objevují.

Nejvíc případů o zjevení duchů v knížce pochází z Anglie a Spojených států. Otázkou je, jestli je to tím, že autorka žije v Londýně, nebo tím, že si v těchto zemích rádi vymýšlejí a vyprávějí historky. Čtenář se také dozví, kdo patří mezi deset nejslavnějších duchů. Asi nepřekvapí, že někteří se prý potloukají po londýnském Toweru.

Knihu ilustroval Tony Ross a jeho obrázky se k textu dokonale hodí. Navzdory relativně jednoduchým černobílým ilustracím se mu podařilo úžasně zachytit emoce postaviček a jeho obrázky dodávají jinak docela vážně pojaté knize potřebný humor a nadhled.

Po přečtení útlé knihy jsem ovšem trochu na rozpacích s tím, komu bych ji doporučila k přečtení. Připadá mi jako skvělý podkladový materiál pro přednášku o duších třeba na Festivalu fantazie nebo jakémkoli jiném setkání fanoušků fantastiky, ovšem jako knížka pro děti se mi ten text zdá docela vážný, a ne moc čtivý a zábavný, protože jde zkrátka o stručný výtah z toho, co se kde vypráví o duších. Takže to spíš závisí na tom, jestli se čtenář zajímá o paranormální jevy, pak by ho kniha Darebák David a duchové mohla zaujmout bez ohledu na věk.

Vydal: BB art, 2017
Překlad: Gisela Kubrichtová
Ilustrace: Tony Ross