Emily Carrollová: Temnými hvozdy

Sbírka Temnými hvozdy Emily Carrollové byla vydána v roce 2014 a od té doby se těší velké oblibě. Získala několik cen, mezi nimi například British Fantasy Award za nejlepšího grafický román. Českému čtenáři může především svou lyričností připomínat Erbenovu Kytici.

Tři sestry čekají na otce, který se vydal do lesa na lov. Řekl jim, že pokud se do tří dnů nevrátí, mají sbalit jídlo a odejít do sousedního domu. Dny postupují a otec se nevrací, nejstarší ze sester však rozhodne, že budou dál čekat v domě. K jejich dveřím začne každou noc přicházet vysoký člověk, jehož úsměv odhaluje všechny zuby. Sestrám ubývá jídlo, pití, zápalky, až nakonec zmizí také jedna z nich. Pak si tajemný člověk přijde pro nejmladší sestru a té prostřední nezbývá nic jiného než se vydat na cestu, než si přijde také pro ni.

Sousední dům je první z pěti povídek v komiksu Temnými hvozdy, z nichž si každý čtenář jistě vybere svou oblíbenou. Všechny řeší strach z neznámého či ukazují příšery číhající všude kolem nás, ale každá je napsána a ilustrována trochu jinak. Skličující jsou ovšem všechny. Autorka přichází s originálními zápletkami, zároveň se však nebojí vrátit ke klasickým pohádkám, jako je Červená karkulka či francouzský Modrovous. Přestože příběhy nejsou vzájemně propojené, celý soubor působí uceleně.

Povídky se odehrávají v minulosti, což jen podtrhuje jejich pohádkový styl. Spoléhají se především na čtenářovu představivost. Otevřené konce přímo vybízejí k vlastní interpretaci a čtenář se mnohdy musí pořádně zamyslet, aby si uvědomil komplexnost a děsivost toho, co právě přečetl. Jednoduchý styl psaní stojí v protikladu k detailní ilustraci. Emily Carrollová používá pro každý příběh trochu odlišnou škálu barev, z tmavých stránek však nejčastěji vystupuje sytá modrá či krvavě rudá.

Fanoušci hororových komiksů by měli dát Temným hvozdům šanci především proto, že Emily Carrollová nikdy neukazuje příliš – monstra ukrývá ve svých postavách nebo ve stínech kolem nich. To, co nelze vidět, je totiž vždycky o něco děsivější.

Carrollová, Emily: Temnými hvozdy
Vydalo: Comics Centrum, 2017
Překlad: Alexandra Niklíčková