Sarah J. Maasová: Říše bouří (Skleněný trůn 5)

Vytvoří Aelin Říši bouří?
Aelin Ashryver Galathynius se vydala do Terrasenu, aby usedla na královský trůn, který jí po právu patří. Jenže její země se ocitla v troskách a lordi ji jako královnu odmítají uznat. V Morathu se připravuje k rozpoutání války a ovládnutí celého kontinentu Erawan, temný král valgů, a přes moře pluje krutá královna víl Maeve. Aelin a její přátelé se ocitají v sevření hned dvou mocných nepřátel a jejich šance na vítězství – i na přežití – jsou mizivé…

Aelin se vydává najít vojáky, spojence a prostředky, aby se mohla Erawanovi a Maeve postavit. Mezitím Erawan udeří na Zlomuval, který nechá vydrancovat jednotkami Železozubých čarodějnic. Král Dorian se ocitá na útěku, bez království i bez koruny, ale nevzdává se a také pátrá po možných spojencích. Poloviční čarodějka Elide Lochanová utekla z Morathu a vydává se na dlouhou a nebezpečnou cestu do Terrasenu s cílem nalézt Calaenu Sardothien a Aelin Ashryver Galathynius, aniž by tušila, že se jedná o jednu a tu samou osobu. Čarodějnici Manon Černozobé se úkol vyplenit Zlomuval příčí, ale poslechne rozkaz, protože se snaží dokázat, že je hodna stát se dědičkou klanu. Jenže během bitvy zachrání život Dorianovi a ohrozí tím nejenom sebe, ale i čarodějnice ze své letky, na kterých jí – navzdory všem čarodějnickým zvyklostem – opravdu záleží…

Charaktery postav se zajímavě vyvíjejí, nalézají své silné stránky a učí se ovládat své schopnosti (Elide, Dorian nebo Lysandra), nebo naopak nacházejí svou už téměř zapomenutou a potlačenou lidskost (Manon či Lorcan). Sarah J. Maasová navíc ukázala, že doplňkové novely nenapsala jen tak, protože postavy z nich zakomponovala do hlavního děje a učinila z nich plnohodnotnou součást celé série. Doporučuji proto sbírku novel s názvem Krvavé ostří číst pozorně, protože zapomnětlivější čtenáři by mohli být maličko zmatení, než si vzpomenou, kdo je kdo.

Říši bouří nechybí spousta akce a magie, nadpřirozených potvor, intriky a překvapivé zvraty, trocha romantiky a špetka humoru. Prostě v knize najdete všechno, na co jste od autorky zvyklí a co máte rádi. Společně se čtivým a chytlavým stylem to zaručuje, že vás román bude bavit od první do poslední stránky. Až si nakonec řeknete, že byste ještě pár dalších desítek stran snesli (a to má kniha přes šest set stran), protože se vám nebude chtít magický svět a hrdiny opustit.

Na své si přijdou jak milovníci akce, tak i milovníci spletitých (ne)přátelských a milostných vztahů. Těch romantických tu najdete víc než jeden. Kromě hlavního páru tvořeného Aelin a Jeřábem, kteří už ví, co k sobě cítí, jen zrovna nemají čas s tím něco dělat, se zde objevuje hned několik dalších potencionálních dvojic. V tomhle je Sarah J. Maasová mistr, protože zatímco u jiných sérií už od prvního dílu víte, kdo se s kým dá dohromady, ve Skleněném trůnu to nelze předvídat. Autorka má navíc tendenci dávat dohromady dost nesourodé dvojice, o což jsou pak jejich vztahy zábavnější, a tak možná budou některé čtenáře zajímat víc než romance mezi Aelin a Jeřábem (i když i ta má svoje kouzlo). Nenechte se ale mýlit, romantika v příběhu nehraje hlavní roli, takže se nemusíte bát milostného soužení, vzdychání a nekonečného řešení vztahů.

I v Říši bouří se najdou nedostatky, protože akce není vždycky uvěřitelná, z většiny postav se stali prakticky superhrdinové a je patrné, že Sarah J. Maasová neměla příběh takhle dobře promyšlený už od začátku, takže občas působí křečovitě, jak se méně logické záležitosti z předchozích dílů snaží elegantně vysvětlit a přimět je, aby fungovaly.

Přesto Říše bouří přinesla akční, čtivý a dynamický příběh se sympatickými hrdiny, v němž si každý najde to svoje. Je překvapivé, že Sarah J. Maasová dokázala z podprůměrného Skleněného trůnu, který se navzdory svému věhlasu kvalitou řadil na úroveň fanfiction (a nutno podotknout, že celá řada fanfiction ho dalece převyšuje), nakonec vytvořit tak návykovou sérii.

Vzhledem k tomu, jak se Říše bouří povedla, lze už jen s napětím očekávat, s čím přijde v závěrečném dílu. Akorát si na něj pěkně dlouho počkáme (a to čekání bude vzhledem k šokujícímu konci téhle knihy nekonečné), protože z původně plánované novely o Chaolovi Westfallovi s názvem Tower of Dawn se stal plnohodnotný román, takže nejdřív si užijeme dobrodružství s ním, a až pak se budeme moci vrátit k Aelin a jejím přátelům a k boji proti Erawanovi a Maeve.

Vydalo: Cooboo; 2017
Originální název: Empire of Storms
688 stran /349 Kč