Jana Rečková: Labyrint u Mrtvého ženicha

Říkají jim sice Zrůdičky, jsou vyloučení ze společnosti svých vrstevníků, ale děti z téhle party jsou na svůj titul velmi pyšné. Jak by taky ne, ač jsou malé, pobraly více rozumu než mnohý dospělý. A to se v Klášterci hodí, protože město sužuje pan Toman se svými pohůnky a všechny svou hrabivostí odírá až na kost.

Ale Zrůdičky mají plán. Poté co jeden z nich vyslechne hádku rodičů a svěří se s trápením zbytku party, společně vymyslí, jak se zbavit vymahačů výpalného, kteří navštěvují pravidelně všechny soukromé firmy a obchůdky. Ale protože jsou přeci jen dětmi, je to plán vystavěný na dětské představivosti a vynalézavosti. Chtějí nechat Tomanovy mlátičky zabloudit ve vyhlášených kláštereckých katakombách, a vůbec v celém podzemním komplexu chodeb, jimiž jsou pozemky města doslova prošpikované. Pro Zrůdičky to znamená spoustu příprav a práce se zmapováním tunelů, aby patřičně využily jejich možností, než svůj plán spustí. Jenže jak se ukáže, nejsou jediní, kdo se v chodbách pohybuje s vlastními záměry a plány. Kdo se z podzemí nakonec vrátí živý a v pořádku, kdo zabloudí a zase se najde, nebo kdo se ztratí nadobro, se teprve ukáže v příběhu spletitém jako sám labyrint.

Jana Rečková má na svém kontě mnoho povídek a vydaných knih různých žánrů, které se setkaly s příznivým ohlasem čtenářů a získaly řadu ocenění. Po duchařské povídce Kamarádky na vždycky v antologii Žena se sovou a fantasy knize z blíže neurčené budoucnosti Jáma a dům si tento rok můžou spisovatelčini fanoušci přečíst další román z jiného soudku – Labyrint u Mrtvého ženicha. V podzemí mohou číhat různá a hrůzná monstra, v tomto případě je však největším monstrem člověk. Nejde tedy o fantasy v pravém slova smyslu, kniha ale nabízí dobrodružství, napětí, záhady a nádech tajemna.

Většina děje se odehrává v podzemí, kde dochází k zajímavým situacím s vyhrocenými momenty, příběh má spád a nechybí v něm nic, co má dobrý příběh mít. Celá kniha je hravá, připomíná, jak se v dětství na první pohled z obyčejných věcí mohou stát věci neobyčejné a záhadné.

Hlavními postavami jsou děti z party Zrůdiček, které často zastupují svým rozumem dospělé, s daleko větším rozhledem a posbíranými vědomostmi, což může působit až nepatřičně. Ale i mezi dospěláky jsou velké rozdíly v tom, jak si s životem a informacemi umí poradit, a pokud se čtenář srovná s tím, že jsou Zrůdičky výjimečné, nebude mu příběh drhnout. Základní skupinku doplňují starší osoby, které se řízením náhod ocitají v útrobách labyrintu. Autorka poukazuje i na zázemí a poměry, z kterých hrdinové vyšli, a jak jsou utvářeni rodinou, jež se o ně stará, či nestará, a co by z toho mohlo vzejít.

Labyrint u Mrtvého ženicha je čtivý a zábavný román, nepostrádá atmosféru ani styl, jakým jsou psané ostatní fantasy Jany Rečkové, na druhou stranu jde ve srovnání s Čarodějem Chastem nebo Syndromem malé mořské víly o odpočinkovou legrácku.

Nakladatelství: FANTOM Print
Obálka: Lubomír Kupčík & Lukáš Tuma
Formát: pevná vazba s přebalem