Renée Ahdiehová: Růže a dýka

Vracíme se do města Chorosán, jež smetla strašlivá bouře a v kterém dál bují intriky, tajnosti a mocenský boj.

Chorosán se vzpamatovává z bouře, která město téměř smetla z povrchu zemského a vyžádala si mnoho životů. Za bouři nese vinu prokletý a svým lidem nenáviděný král Chálid, který přesto chce své město a poddané chránit. Pomáhá s obnovou města a raději nemyslí na svou manželku Šeherezádu, o níž netuší, kde je. Šeherezáda se zatím snaží zlomit Chálidovu kletbu. Teď už ví, že Chálid nezabíjí své novomanželky jen z dlouhé chvíle, ale právě kvůli svému prokletí. Zjistí Šeherezáda, kdo je přítel a komu se nedá věřit? A zabrání válce, kterou její přítel Tárik vyhlásil Chálidovi?

Šeherezáda je stále stejně mazaná a chytrá, přidrzlá dívka, která si nenechá nic líbit a pro své blízké a milované by udělala i nemyslitelné. Chálid si vyčítá utrpení, které kletba přinesla jeho království a poddaným. Ten tam je chladný vládce z Pomsty a rozbřesku. Chálid je mladý muž, jehož trápí výčitky svědomí a pro něhož je jeho země a manželka Šeherezáda na prvním místě.

Sympatické postavy z paláce Džálala a Despinu zde čtenář téměř nepotká, v Růži a dýce se seznámí především se Šeherezádinou rodinou – vzpurnou sestrou Írsou a ambiciózním otcem Džahandárem. Výraznější prostor získal i Šehrezádin přítel z dětství Tárik, jenž si s ní plánoval společnou budoucnost. Jeho sen se však vlivem Chálida zhroutil, a proto se mu hodlá pomstít.

Růži a dýce na rozdíl od prvního dílu ubylo romance, zato si čtenáři užijí přemíru akce, intrik, tajností, magie i nečekaných zvratů. Růže a dýka je dobrodružný příběh z  pouštního světa, kde oblohu křižují létající koberce, ve vzduchu voní cizokrajná koření a tajemství se skrývají v knihách zaříkávadel.

Autorka Renée Ahdiehová i v tomto románu předvedla velmi čtivý a barvitý styl psaní, díky němuž vyprahlá poušť, skvostné paláce i rozbořená města ožívají čtenáři před očima. Dobrodružný příběh z exotického světa, v němž se schyluje k válce, hraje na trochu vážnější notu než romantická Pomsta a rozbřesk. Pomalejší rozjezd románu plně vynahradí jeho strhující druhá polovina, v níž však pro přemíru akce a událostí není příliš prostoru pro vysvětlování.

Příběh Chálida a Šeherezády se v Růži a dýce uzavírá, můžeme se tak jen domýšlet, zda se v českém vydání dočkáme i některého dalšího románu z pera Renée Ahdiehové.

Vydalo: Cooboo, 2017
Překlad: Adéla Špínová