Peternelle van Arsdale: Bestie je zvíře

„Bestie je divé zvíře,
pospěš zavřít bránu,
jinak k tobě ve tmě přijde,
neutečeš k ránu…“

Peternelle van Arsdale ve své prvotině zve do hlubokých hvozdů, v nichž číhá tajemná Bestie.

Alys nikdy nebrala rýmovačky o Bestii vážně a na pojídačky duší, služebnice nestvůry, nikdy nevěřila. Jenže jednoho dne se v její rodné vesnici Gwenith ze spánku probudí jen děti mladší patnácti let. Alys spolu s přeživšími odchází z domova a dívka je nucena dospět ve vesnici Defaid, kde platí přísná pravidla. Její obyvatele sužuje strach z Bestie a na vysokých hradbách, jež chrání vesnici před nadpřirozenou nestvůrou, mají strážit právě děti z Gwenithu. Alys by toužila objevovat svět, místo toho však hlídá hradby místa, jež ji postupně ničí. Dokud v lesích nepotká samotnou Bestii – a ta jí prozradí, že jejím úkolem je zbavit svět požíračů duší. Alys začíná boj o život svůj i všech, na kom jí záleží.

Alys bylo teprve sedm let, když se jí svět náhle obrátil vzhůru nohama. Ztratila vše, co znala, vyrůstala v cizí vesnici, u neznámých lidí. Během osmi let v novém domově se z ní stala mladá dívka plná snů, jenže žije ve světě, v němž důležitější než sny je přežití. Pronásledují ji vzpomínky na noc, kdy většina lidé, které ve svém domově znala, zemřela – viděla dvě děsivé ženy, které zabily její rodiče. A to na ní zanechalo stopu.

Bestie je zvíře je neotřelá fantasy s ponurou atmosférou, odehrávající se v temném prostředí lesů. Příběh čtenáře straší zlem nejen v podobě jakési záhadné nestvůry, především ho však nutí uvažovat nad dobrem a zlem, jež dřímá v člověku. Děj sice ubíhá pomalu a vyprávění je lehce rozvleklé, autorka občas zabíhá do příliš podrobných popisů a do hlubin myšlenek hlavní hrdinky, vše ale vynahradí pochmurná atmosféra, která čtenáře nutí tajit dech, neotřelý námět a v neposlední řadě také grafické zpracování.

Další hlavní postavou příběhu je totiž les, v němž se příběh odehrává, jeho hlubiny a zákoutí, stromy, za nimiž se může skrývat nebezpečí. Pod tajuplnou obálkou, z jejíhož ústředního motivu až mrazí, vyprávění doprovází černobílé fotografie lesů, jež dokonale vykreslují magickou atmosféru příběhu a které uvozují jednotlivé části děje, doplněné o citáty, jež naznačují, kam se bude zápletka ubírat dál.

Čtenáři zvyklí na přehršel akce či hrůzy se v tomto románu svého nedočkají, protože Peternelle van Arsdale sází na vykreslení strašidelné atmosféry a náznaků jen tušeného zla než na přímo hororové scény. Autorka udržuje své čtenáře v napětí, z nějž občas až mrazí.

Bestie je zvíře je v mnoha ohledech originální příběh, jež si pohrává s atmosférou prostředí a psychologií postav, což v žánru fantasy působí značně osobitě. Pokud je právě toto, co hledáte, mohu vám tuto autorčinu prvotinu bez váhání doporučit.

Vydal: Slovart, 2017
Překlad: Barbara Hajná
368 stran / 329 Kč