Marissa Meyerová: Bez srdce

Ať už se vám vyprávění o Alence líbilo, nebo ne, Říše divů je kouzelné místo a stojí za to ho objevovat. Příběh Cathrine v podání Marrisy Meyerové, autorky Měsíčních kronik, vás určitě chytí za srdce.

Cathrine pochází ze Želví zátoky, kde žije se svými rodiči. Jako příslušníci šlechty se účastní královských plesů, čajových dýchánků a různých slavností. Cath ráda peče pro ostatní a sní o vlastním pekařství. Její sen by se nesplnil snadno už sám o sobě, ale nečekaně ji požádá o ruku sám Srdcový král. Na královském plese se setká se Šprýmem a něco ji na něm přitahuje a zdá se povědomé. Šprým není urozeného postavení, a tak by jim rodiče nepožehnali, ani kdyby zde nebyla králova nabídka. Cathrine se snaží z královy nabídky vymanévrovat a maluje si budoucnost podle sebe, Říše divů má však jiné plány.

Cathrine je silná ženská hrdinka, a ač si nechce vzít krále, myslí na osud svých rodičů a království. Autorka vylíčila Cath sympaticky, hlavně díky její vášni pro pečení. I když přísluší k šlechtě, není arogantní a povýšená a snaží se oproti jiným urozeným chovat mile. Nechybí ji zápal pro věc a odhodlanost.

Záhadný Šprým je králův nový dvorní šašek a nikdo neví, odkud se vzal. Jeho společníkem je Havran, který také působí tajemně a temněji než Šprým. Autorka zde pracovala s Havranem od Edgara Alana Poea, takže se v knize objevuje slavná věta „Nikdy víc“ a místo mluvené řeči Havran většinu času rýmuje a tím dodává své postavě ještě ponuřejší charakter. Šprým a Havran spolu tvoří tajemnou a nevyzpytatelnou dvojici, která čtenáře nenechá bez zájmu.

Mary Ann pracuje jako služebnice Cath a jejích rodičů, ale jsou s Cath dobré přítelkyně a sní o společném pekařství. Mary Ann si ve svém postavení nemůže moc dovolovat, a ač se o přítelkyni stará, někdy její rozhodnutí nejsou nejlepší. Král se chová spíše jako malé dítě, neumí rozhodovat, je bezpáteřní, snadno zmanipulovatelný a ne moc bystrý, neustále se chichotá. Není pořádným králem, ale království s tím nemá problém. Petr Petr a jeho žena jsou další dvojicí k zamyšlení. Autorka pro ně vymyslela zajímavou zápletku a čtenáře může ke konci knihy napadnout, o co zhruba půjde.

Děj se odehrává v malém království zvaném Srdcov, kde se na každou tragickou věc rychle zapomene, protože je to pro obyvatele pohodlnější než problém řešit. Postavení žen ve společnosti je slabší než u mužů, což autorka vypíchla v Catherinině snaze o vlastní pekařství.

V románu se objevují některé postavy a situace z Alenky v říši divů. V příběhu najdeme Klóbrce, jeho kloboučnictví a s ním také spojený čajový dýchánek. Cath doprovází a škádlí Šklíba, jak u něj bývá zvykem. Dalšími podobnostmi jsou kupříkladu známý kroket s plameňáky a ježky, Bílý králík a Tlachapoud.

Příběh je sice psán v třetí osobě, přesto se autorce podařilo skvěle vyjádřit Catherininy emoční a myšlenkové pochody. Styl je spíše popisný, ale nijak těžkopádný, a děj plynule běží. Marrise Meyerové se povedla ta nejzásadnější věc: jak čtenář postupuje knihou, skutečně se cítí jako v Říši divů. Hlavně u Sester u studny Melásky, opravdu ty tři na čtenáře zvláštně zapůsobí.

Bez srdce je fantasy romance, kde hraje velkou roli přátelství, láska, statečnost, odhodlanost a osud. Konec knihy se dá označit za dramatický a čtenář z něho bude bez sebe. Román bych doporučila všem, ať už chcete zkusit odklon od akční fantasy, anebo jste jen zvědaví na Říši divů v podání Marrisy Meyerové.

Vydal: Egmont, 2017
Překlad: Martina Šímová
416 stran / 349 Kč