Gini Koch: Dotek vetřelce

Dotek vetřelce z vás udělá vraždící monstrum
Marketingová manažerka Katherine Kattová, které přátelé neřeknou jinak než Kitty, v sobě jednoho dne objeví netušené schopnosti: pomocí kuličkového pera dokáže zabít okřídlenou, slizkou a zabijáckou nestvůru. Vzápětí se ocitá v obležení nelidsky pohledných mužů v oblecích od Armaniho, aby následně zjistila, že to ve skutečnosti nejsou lidé, ale mimozemšťané ze soustavy Alfa Centauri.

Kitty se dostává na tajnou mimozemskou základnu uprostřed pouště, kde je zasvěcena do jednoho z největších tajemství lidstva. Před několika desítkami let přicestovali Alfa Centaurijci na Zemi, aby chránili lidi před parazity, kteří z nich mohou udělat vraždící stvůry nazývané superbytosti. Nejnebezpečnější superbytostí ze všech je Mefistofeles, který se rozhodl zabít právě Kitty. Nemá ale tušení, že Kitty se jen tak nevzdává…

Kitty miluje hudbu, na střední závodně běhala a má pořádně prořízlou pusu a ironický smysl pro humor. Navíc dokáže myslet za pochodu, a to značně nekonvenčně. Místo těžkých zbraní používá méně obvyklé prostředky v boji proti nebezpečným mimozemským parazitům: kuličková pera, lak na vlasy nebo hudbu. Patří mezi svérázné hrdinky, a neví divu, když pochází z takové rodiny. Bohužel ale taky zapadá do kategorie nereálně dokonalých hrdinek, které ovládnou za pět minut práci tajných agentů, zachrání lidstvo a ještě okouzlí nejednoho sexy chlapa.

Nechybí skupinka vedlejších postav v čele s pohledným velitelem terénních operací Jeffem Martinim, který se do Kitty na první pohled zamiluje. Martini není člověk, takže dokáže vycítit emoce, pohybovat se hyperrychlostí, má nelidskou sílu a výdrž. Nechybí ani jeho neméně pohledný bratranec Christopher, který si s Kitty nemůže přijít na jméno. Nebo James Reader, bývalý super model a člověk, jenž se přidal k mimozemšťanům a s Kitty se velmi rychle spřátelil. A v neposlední řadě Kittyini rodiče se smečkou psů a koček, kteří své jediné dceři o svých životech a profesích očividně neříkali celou pravdu. Všichni do jednoho jsou zábavní a svérázní, ale až na Jeffa mají v knize poměrně málo prostoru.

Mezi největší přednosti Doteku vetřelce patří slovní i situační humor. Gini Koch příběh zpracovala se značnou dávkou vtipu a nadsázky a očividně ho nebere úplně vážně. Na druhou stranu se jí podařilo nesklouznout k parodii na příběhy o mimozemšťanech. Místy to sice působí jako béčkový akční film, kdy hrdinové ve smrtelném nebezpečí hláškují, ale přiznám se, že mě to baví.

Gini Koch se soustředila na to, aby čtenáři představila Alfa Centaurijskou historii, kulturu, fyziognomii i technologii. Tím ovšem trochu zabila děj, protože střed knihy se nese v duchu nekonečného vysvětlování, které navíc v případě mimozemských technologií nepůsobí zrovna uvěřitelně. Román kvůli tomu působí roztahaně a ukecaně (a když tohle napíše ženská, která pusu zavře, jen když spí, už je to co říct.) Příběh také postrádá spád, víc akce a schopnost vtáhnout čtenáře do děje.

V romantické lince se autorka dopustila hned několika klišé. Objevuje se tu láska na první pohled a tím, kdo se zamiluje, je navíc muž! Gini Koch se to sice snažila vysvětlit, ale stejně to působí nereálně. Náznak milostného trojúhelníku naštěstí stihla vcelku rychle vyřešit. Samozřejmě se čtenář dočká i žhavé milostné scény plné nekonečných orgasmů.

Dotek vetřelce se podobá béčkovému filmu o mimozemšťanech, který pracuje s řadou klišé, zároveň je však používá s vtipem a nadsázkou. A humoristické sci-fi pro ženy je na českém trhu nedostatek, takže Dotek vetřelce působí svěže a neotřele. Na to, aby se kniha stala hitem, jí toho ovšem ještě pořádný kus chybí. Věřím ale, že Gini Koch v druhém díle s názvem Tango s vetřelcem, který by měl v překladu vyjít na podzim, ubere vysvětlování, přidá víc akce a konečně vytvoří svižný a vtipný příběh plný sexy mimozemšťanů, od kterého se nebudeme moct odtrhnout.

Vydal: Fantom Print; 2017
Originální název: Touched by an Alien
Překlad: Petra Kubašková