Vanessa Fewings: Orpheus – A Vampire’s Rise

Vanessa Fewings  čtenářům ve svém historickém románu představuje budoucího mocného a obávaného upíra Orphea, nebo spíše jeho přerod z vystrašeného chlapce v odvážného muže a neodpouštějícího mstitele. Byl milovaným bratrem a manželem, milujícím otcem a milencem, věrným přítelem i nesmiřitelným nepřítelem. Román Orpheus je příběhem jeho života a neživota, který čtenáři on sám vypráví.

„For her, I’ll document all that I know, everything that I remember. If I capture those moments, she’ll come back to me. I’ll feel her near, hear her voice, and sense her touch. I refuse to let her go.“

Čtenář ho poznává jako devítiletého Daumiu v býčí aréně ve Španělsku roku 1471. Tehdy poprvé ho před úkladnou smrtí zachrání neznámá krásná žena. Druhý den však umírá jeho starší bratr Ricardo a on se ocitá ve službě muže, jehož ze zosnování bratrovy smrti podezírá.

V osmnácti letech konečně zasáhne „spravedlnost“ a Daumia šikovným trikem zdědí velký majetek a prožije několik šťastných let, poštve tím však proti sobě Felipeho Granaldiho, který si na dědictví po svém příteli Roelleovi dělal nárok. Felipe je intrikán a ví, kde zasáhnout, aby to způsobilo nejvíc bolesti. Přestože Daumiu znovu zachrání tajemná kráska z dětství, od největší ztráty ho ochránit nedokáže. Dar nesmrtelnosti je v té chvíli pro něj spíš utrpením, když ho má strávit bez svých nejbližších.

Daumiův vztah s jeho upíří stvořitelkou Sunarií je zpočátku hodně komplikovaný, vzájemná touha však nakonec přeroste v lásku a utvrdí ji i společné pátrání po ztraceném synovi v Londýně. Tam poprvé se Daumia potkává se staršími mocnými upíry, a taky s jejich lovci, tzv. Stone Masters. Jak hrdina sbírá zkušenosti, i on se naučí zručně intrikovat a po dalších dvě stě padesáti letech vlastní většinu nemovitostí v Londýně. Následuje však další bolestná ztráta a jedno nečekané shledání.

Vanessu Fewings, americkou autorku narozenou v Anglii, znám jako autorku erotické série ze současnosti Enthrall, když jsem ale zjistila, že napsala předtím i upíří sérii The Stone Masters Vampire, sáhla jsem po ní. Protože už moc historické romance nečtu, přistupovala jsem k románu Orpheus opatrně, o to příjemněji mě překvapil. Nejde totiž o typickou historickou paranormální romanci, je to spíše dobrodružný příběh jednoho hodně zajímavého života, navíc vyprávěný z mužského pohledu. Daumiu v podstatě pohání v životě dvě věci – chrání ty, na nichž mu záleží, a mstí ty, které ochránit nedokázal. Čtenář sleduje charakterový vývoj hrdiny, jeho vzestupy i pády, štěstí i smůlu. Sice mu nechybí láska, ale také prožívá spoustu bolesti, která ho zoceluje, a z původně nevinného kluka se stává nesmiřitelný zabiják.

Autorka příběh zasadila do našeho světa a zachytila některé skutečné historické události, jako je například vyplutí Kolumba do Ameriky. Kromě existence upírů v sérii žádné jiné fantasy prvky nejsou. Její upíři mají většinou klasické znaky – přemění se z člověka po výměně krve s upírem, slunce je spálí, dokážou číst myšlenky. Daumiovi však nevadí náboženské symboly ani svěcená voda. Když jeden upír vypije krev druhého, získává jeho zkušenosti a moc. A čím starší a mocnější upír, tím je fyzicky silnější a umí lepší triky.

Knihu bych mohla přirovnat například k Lestatovi Anne Rice, jen bez toho filozofického a náboženského balastu, kterými jsou její Upíři kroniky prostoupené. Román Orpheus má přes tři sta padesát stran a je tak nabitý událostmi, že se čtenář ani chvíli nenudí. Navíc je napsán ve dvou verzích, v původní pod názvem Vampire’s Rise a v erotičtěji laděné právě pod názvem Orpheus, tak si každý může vybrat podle svého vkusu, co mu víc vyhovuje. Rozhodně doporučuju k přečtení.

Na Kobo je e-book v akci zdarma: www.kobo.com/ww/en/ebook/orpheus-a-vampire-s-rise