Jesús B. Vilches, Luis & Romulo Royo: Kodex Apokalypsy

Mladičká Luz, křehce vypadající dívka s bílými vlasy, by měla být asi tím posledním člověkem, kterého byste potkali v drsných ulicích postapokalyptického New Yorku. Jenže přesně tam se hlavní hrdinka, oživlá z grafického díla Luise a Romula Royových, pere se svým osudem. A není to žádná slast.

Na začátku nastiňují situaci proslovem právě umělci, jejichž výjevy bělovlasé lolitky inspirovaly Jesúse B. Vilchese k sepsání celého příběhu. Pravdou je, že předmluva působí poeticky a zmatečně až do takové míry, že je těžké odhadnout, nač se vlastně připravit. První kapitola knihy začíná mnohem stravitelnějším vyprávěním, a to pěkně zostra. Koneckonců, jak se to na bezútěšný svět, kde je největší starostí jíst a přežít, patří.

Vzápětí dostává čtenář příležitost nahlédnout do části příběhu „předtím“. Světem se šíří jakýsi novorozenecký mor. Panika narůstá. Ženy podstupují v zájmu vlastního zdraví interrupce embryí i téměř vyvinutých plodů. Všechno se hroutí. A mezi tím vším chaosem nese v Rusku podivná démonická bytost nocí dívku s bílými vlasy. Těhotnou.

Zpátky v současném světě čtenář společně s Luz začíná zjišťovat, co se vlastně stalo, jaká je situace nyní a jaké jsou vyhlídky do budoucna. Společnost se rozpadla, ale stále existují společenství, která drží při sobě. Většině z nich je ale radno se vyhnout. Jenže vystrašené děvče nemá jinou možnost a musí se mezi ně vydat. Teď, když ji opustil Mistr, jak nazývala svého učitele a ochránce, už musí vše zvládnout na vlastní pěst.

Prázdné ulice jsou někdy děsivější než ty, na kterých víte, jaký druh nebezpečí čekat. Luz se svou jedinou zbraní, katanou, poznává lidi nápomocné, zlé i zákeřné. Stoupence církve, knihovnici i kanibaly. A taky Nebeské. Anděle, o jejichž pravosti by spíš pochybovala, kdyby jí jejich existence nebyla lhostejná. Co by to ale bylo za apokalypsu, kdyby nešlo o souboj Nebe a Pekla? A najednou se zdá, že přestože se o ně nezajímá, obě ty strany tak nějak obracejí pozornost na ni. Až se od anděla Gabriela dozví, že je vyvolenou. Luz, bez ohledu na to, jak milé jí to je, by se měla brzy rozhodnout, na čí stranu se přikloní. Jak se ale ukazuje, strany světla a tmy v roce 2038 už nejsou černobílé. Ta hranice se setřela v touze dosáhnout za každou cenu toho, po čem kdo touží.

O ilustrace Luise Roya zavadil asi každý milovník fantasy a sci-fi. Pokud ale čtenáři spoře oděné ženy, neohrožení bojovníci a bizarní netvoři unikli, stejně je už nejspíš někde viděl. Například na knižních obálkách známých českých autorů Jiřího Kulhánka a Františka Kotlety. Méně delikátní motivy se objevily také na sériích Davida Gemmella.

V kresbách a náčrtech se rukopis Luise Roya nezapře. Trochu jiný styl jeho syna Romula přidává celkové atmosféře na syrovosti. Jedinou výtkou vůči ilustraci se tak asi stává věk Luz, který neodpovídá příběhu. V knize je povětšinou interpretována – zřejmě pro tu dramatičnost a odlišení se v žánru – jako opuštěné dítě, na kterém se sotva začínají projevovat známky dospívání. Zatímco na vyobrazeních se jedná bezpochyby o dívku na prahu dospělosti, jak je pro Royovy obrazy typičtější.

Postavy nejsou příliš výrazné. Občas se chovají nelogicky, takže místy příběh působí, jako by bylo zapotřebí dovést jej skrz všechny stanovené body za každou cenu. Akční scény doslova letí před očima. Ty o hledání pravdy jsou o poznání roztahanější. Autor si také libuje v opakování slov, kterým chce dodat váhu. Někdy to není na škodu. Pokud se to neopakuje v pěti odstavcích na dvojstránce. Naštěstí se tímhle pravidlem neřídí celou dobu.

Kodex Apokalypsy je směsicí motivů, které všichni znají, namíchaných do nového koktejlu. Jesús B. Vilches přišel s několika zajímavými nápady, jiné si upravil. Ve výsledku se román nedá v postapokalyptickém žánru přirovnat ani k brutálnímu humoru Kulhánkovy Vyhlídky na věčnost, ani k bojům proti systému v Hunger Games a není to ani McCarthyho Cesta. A to je dobře, protože knižní svět dostal nový, zajímavý pohled na odvěký boj mezi dobrem a zlem.

Vydal: Fantom Print, 2016
Překlad: Richard Skolek
Obálka: Luis Royo
344 stran / 549 Kč

2 komentářů k článku: Jesús B. Vilches, Luis & Romulo Royo: Kodex Apokalypsy

1. Daletth [12.3.2017]

Pro mě osobně tohle bylo největší knižní zklamání za posledních pár let. Dobré nápady, nesympatické, nelogicky se chovající postavy a zpracování v lepším případě tristní (a to jsem ještě hodná). Neuvěřitelně promarněný potenciál :(

• Lea [13.3.2017]

Já do toho už s určitou rezervou šla díky zahraničním hodnocením, takže zklamaná nejsem. Horlivým fanouškem Vilchese se asi nestanu, ale byl to pro mě zajímavý náhled na to, co se teď ve Španělsku čtenářské populaci líbí.